Mária
-6 °C
-2 °C

A nácik hozták a profitot a Fordnak?

2001.12.07. 12:29
A Ford konszern nem támogatta a náci rezsimet és nem profitált sötét kapcsolataiból, bár Henry Ford kemény antiszemita és Hitler bálványa volt, egyik - kényszermunkásokat, köztük zsidókat foglalkoztató - vállalata pedig harci járműveket gyártott a Harmadik Birodalom számára - foglalható össze az a jelentés, amelyet a Ford megbízásából készítettek történészek. A céget tisztára mosni igyekvő dokumentum ugyanakkor egyes pontokon cáfolni látszik a cég önmentegető állításait.
Az amerikai járműgyártó óriáscég mindig is tagadta azokat a vádakat, hogy a második világháború idején haszonélvezője lett volna a náci hadigépezet megrendeléseinek és tudatosan hasznot húzott volna a kényszermunkások szenvedéseiből.

Fejétől bűzlik

Henry Ford
A vállalat imidzsét azonban nem volt egyszerű tisztára mosni, hiszen a legendás alapító, Henry Ford közismert antiszemita volt, akinek 'A nemzetközi zsidó: a világ legsúlyosabb problémája' című pamfletjét és több más hasonló tematikájú, a húszas években megjelent írását a fiatal Hitler csodálta. Kapcsolatuk később sem hidegült el, a világháború kitörése előtt Ford például elfogadta a Führer kezéből a Német Sas Nagykeresztje kitüntetést, amely a náci rezsim külföldi állampolgárnak adományozható legmagasabb elismerése volt.

Rabszolgák szerelték össze a nácik amerikai autóit

A céggel kapcsolatos konkrét vádak szerint a Ford-Werke nevű leányvállalat révén a konszern anyagi hasznot húzott a náci megrendelésekből (katonai teherautókat és páncélozott csapatszállító járműveket készítettek) és a lágerekből kirendelt rabszolgák munkájából, illetve megismertette a németekkel a tömegtermelés, a futószalagmunka fortélyait.

Történészek állították össze

A mostani utódok tisztázni szerették volna a vállalat szerepét, ezért történészekből álló bizottságot kértek fel egy tényfeltáró anyag megírására, amelyet John Rintamaki, a Ford személyzeti vezetője mutatott be.

Nem felelős?

A 144 oldalas tanulmány végkövetkeztetése az, hogy a Ford a háború alatt elvesztette a közvetlen ellenőrzést leányvállalata felett és nem tehető felelőssé a németországi üzemekben történtekért, ám a jelentésben felsorolt tények miatt az első értékelő reakciók eléggé vegyesek.

Megtartották a részesedést

A többi amerikai tulajdonban lévő németországi céggel ellentétben a Ford-Werkét sohasem államosították és azt Rintamaki is elismerte, hogy a Ford mindvégig megtartotta irányító részesedését a háború alatt. Az igazgató megemlítette, hogy a munkaerő 45 százaléka, vagyis mintegy 2 ezer ember kényszermunkás vagy rabszolga volt. Ezt azzal indokolta, hogy a háború alatt Németországban működő összes cégnek a kormány által szervezett kényszermunkásokat kellett alkalmaznia és hogy a náci rezsim volt az, amely úgy döntött, az autóiparba kényszermunkásokat irányít.

Nagy károk

A jelentés cáfolja a haszonszerzés vádjait, mondván a nácik ellenséges tulajdonnak tekintették a Ford-Werkét és visszatartották az osztalékokat. Rintamaki ehhez annyit tett hozzá, hogy a cég a háború idejének jelentős részében veszteséges volt és az elszenvedett károk amúgy is többre rúgtak a profitnál.

Laza, nem laza

Rabszolgák szerelték össze a nácik autóit
"Hiába ismerte Hitler Ford antiszemita publikációit, hiába csodálta személyesen, hiába alkalmazta a Ford által ismertté tett tömegtermelési technológiát, a Ford-Werke és az amerikai cégközpont közötti kapcsolatok az 1930-as évek folyamán igencsak meglazultak" - fogalmazott Simon Reich, a háború alatti német autóipar szakértője a jelentés előszavában. Ezek a kapcsolatok 1941-ben végképp megszűntek - tette hozzá.

Morálisan nem védhető

Más amerikai cégekkel együtt a Ford ellen is több pert indítottak egykori kényszermunkások. A vállalatok tipikusan azzal védekeztek, hogy a nácik rátették a kezüket az üzemeikre, ám sokak szerint ez morálisan nem védhető álláspont. "Az a tény, hogy megtartották tulajdonrészüket és feltehetőleg az irányítást is, felveti a felelősség és elszámoltathatóság kérdését" - fogalmazott Hillary Kessler-Godin, egy Németországgal szembeni zsidó igényeket képviselő szervezet szóvivője. "Ha egyszer elismerik, hogy megmaradt az irányító részvénycsomagjuk, akkor felelősek azért, hogy kényszermunkásokat dolgoztattak" - jegyezte meg a Ford-ügy kapcsán.

Az autógyár közben bejelentette, hogy összesen 4 millió dollárt adományoz egy a kényszermunkásokkal foglalkozó kutatásra, illetve egy alapítvány számára. A Ford német leányvállalata korábban már 13 millió dollárt adott egy másik alapítványnak, amely egykori kényszermunkásokat támogat.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!