Miklós
-7 °C
2 °C

Visszavágásra készül a német autóipar

2003.09.10. 12:43
A nagyközönség előtt csütörtökön megnyíló frankfurti autószalonon 125 új modellt mutatnak be az autógyárak. Itt látható először az új Golf és Astra, hogy visszavágjon a kategóriában előretörő Renault Megane-nak és a Peugeot 307-esnek, de megérezik a Volvo új S40-ese, valamint a felélesztett Fiat Panda. A gyártók abban bíznak, hogy az európai piac lassan újra növekedni kezd, és az új modelleknek köszönhetően a cégek jobb eredményt produkálhatnak a korábbinál.
Tekintse meg képeinket
Fotó: EPA
Az erős euró és a csökkenő kereslet egyaránt sújtja az európai gyártókat: az újautó-eladások 2,9 százalékkal estek vissza 2002-ben. 2003 első félévében a trend tovább romlott, és a forgalom 2,6 százalékkal esett, a június ugyanakkor már bíztató volt, és erősebb volt az egy évvel korábbinál. Louis Schweitzer, a Renault elnöke azonban nemrég azt nyilatkozta, szerinte a piac 2003-ban 3-4 százalékkal szűkül majd, és 2004-ben is legfeljebb 1-2 százalékos lehet a növekedés.

Több szakértő bízik ugyanakkor az autószalon hatásában. Az AP-nek nyilatkozó Gaeten Toulemonde, a Deutsche Bank elemzője 3-4 százalékos növekedést jósol, és szerinte a szalon, illetve a rengeteg új modell sokakat vásárlásra ösztönöz majd. A szalon szervezője, a VDA iparági szövetség szerint a tizenegy napos rendezvényt 850 ezer látogató keresi fel, ami negyvenezerrel több a 2001-esnél. Akkor ezerhetven, idén körülbelül ezer kiállító jelenik meg Frankfurtban.

A Volvo nem bízik Európában

A bemutatott modellek sikere több autógyártó számára valóban létfontosságú lehet: Hans-Olov Olsson, a Volvo elnök-vezérigazgatója közölte, az S40-esből évente százötvenezret szeretnének eladni - így az új modell adná a cég teljes forgalmának egyharmadát. Olsson ugyanakkor hozzátette, hogy idén nem számítanak az európai piac bővülésére, de úgy vélik, hogy az amerikai eladások nőhetnek, és talán jövőre az itteni kereslet is újra növekedni kezd.

VW: jobb féléves eredmény?

A Volkswagen a Golfban bízik, és arra számít, hogy a modell újra Európa legkeresettebb típusává válhat. Az autóból megjelenése óta húszmilliót adtak el, de a Renault és a Peugeot modelljei az utóbbi években megelőzték német riválisukat. A cég az ötös Golfból évi hatszázezret szeretne értékesíteni. A vállalat az elsőnél jobb második féléves eredményt vár, elsősorban az új modell sikerére számítva.

A márka helyzetét nehezíti, hogy ugyanebben a szegmensben indul a szintén Frankfurtban bemutatott új Opel Astra is. Rick Wagoner, a General Motors elnök-vezérigazgatója szerint az új modell népszerű lesz, bár arról nem nyilatkozott, hogy legyőzheti-e a Golfot. Az új Astra csak 2004-ben kerül a márkakereskedésekbe.

Focus, S40, Panda

Klikk a képre!
A két német modell egyik legfontosabb riválisa a Focus, illetve a Focus alapjaira épülő, Frankfurtban leleplezett egyterű, a C-Max lehet (az új Focus jövőre mutatkozik be). A Ford a Volvo és a Mazda tulajdonosaként az S40-es és az új Mazda 3 sikeréért is szoríthat - a három autó közös alapra épült, az alkatrészek hatvan százaléka közös. A Mazda közölte, hogy eladásai valószínűleg meghaladják a korábban jelzettet, és 2003-ban 220 ezernél több autót tudnak eladni Európában.

Szintén döntő lehet a gyár sorsának szempontjából az új Panda fogadtatása. Szakértők szerint a kisautó megfordíthatja az eddigi trendet, és a Fiat eladásai újra stabilan növekedésnek indulhatnak - a gyár előző megmentőnek szánt modellje, a Stilo annak idején nem váltotta be hozzá fűzött reményeket.