Az Európai Bizottság Simon Anholt brit tanácsadót kérte fel arra, hogy elnököljön az EU identitástudatának visszaállítását célzó márkaszakértők munkacsoportjában - írta kedden a Financial Times.
Az uniós főemberek és intézmények szerint az EU imázsát tönkrevágta az alkotmány körüli tavalyi botrány, most ezzel kellene tenni valamit. Az EU vezetői egyéves gondolkodási időt hirdettek azután, hogy a francia és a holland népszavazáson is elvérzett az alkotmány - ez az időszak a jövő hónap végén járna le, de az alkotmánnyal kapcsolatos megegyezés hiányában minden bizonnyal meghosszabítják.
A következő hónapban összeülő "branding" munkacsoportnak nem lesz könnyű dolga. A feladat sokkal bonyolultabb, mint egy állam vagy nagyvállalat esetében. Anholt szerint az EU és az al-Kaida struktúrájának modellje megegyezik: mindkettő különálló, egymást inspiráló cellákból áll, amelyek felett nincs teljes ellenőrzés. Ez a világ harmadik legnagyobb kihívása az imázsépítés terén, az USA-é és Nigériáé után - mondta Anholt. A tanácsadó eddig a Microsoftnak, az Unilevernek és a Coca-Colának végzett ilyen munkát.
Közben az is problémát jelent, hogy az EU imázsa 25 nemzeti imázs ellenében verseng, és általános az a nézet, hogy Brüsszel nem sok mindent tehet az európai identitástudat kialakítása terén. John Wyles tanácsadó szerint - aki dolgozott az euró bevezetését támogató kampányban - "az állampolgárokat nem lehet Brüsszelből elérni, így az EU rá van utalva a nemzeti politikusokra".