Folytatódik az Airbus-Boeing háború

2004.12.30. 13:44
Az Airbus nem nézhette ölbe tett kézzel, hogy amerikai konkurense egyeduralkodóvá váljon a legfontosabb kategóriában. A Boeing 7E7-esre válaszul az Airbus is kifejleszti saját középméretű repülőgépcsaládját.
A 7E7 a Boeing válasza az európai Airbus előretörésére. Bár a Boeing az Egyesült Államok piacának még mindig a legfontosabb szereplője, mind több megrendelés érkezik a tengerentúlról az Airbus gépeire. A 7E7-es erre a kihívásra jelent választ, ugyanakkor az európai légitársaság sem nézi ölbe tett kézzel a Boeing fejlesztését. Az Airbus belekezdett a 7E7-es közvetlen ellenfelének szánt A350-es megalkotásába.

Hasonlóságok

#alt#
Boeing 7E7
Mindkét gép különlegessége az alacsony üzemanyag-fogyasztás lesz. Ugyanaz a kategória, az A350-et és a 7E7-et is középméretűre tervezték, ez kétszázötven-háromszáz utas szállítására teszi majd alkalmassá a gépeket. Ez az egyik legfontosabb kategória, a Boeing számításai szerint a piac közel négyszázmilliárd dollár értékben rendelne ezekből a gépekből, az Airbus reményei szerint pedig várhatóan háromezer gépet lehet majd eladni két évtized alatt ebben a szegmensben.

Közel tízmilliárd dollárból fejleszti a Boeing a 7E7-est, mely első ránézésre nem tűnik korszakalkotó típusnak. A lényeg ugyanis a felszín alatt található, az igazi áttörést a felhasznált anyagok és az utastér kialakítása jelenti. A gyártó ígérete szerint a 7E7-esek húsz százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak majd, mint a jelenlegi társaik, hála a szerkezeti újításoknak, az új General Electric és Rolls Royce hajtóműveknek valamint a szintetikus anyagoknak. A beltér szintén egyedülálló, az új gép valóban luxuskörülményeket kínál, az ülések nagyobbak, kényelmesebbek lesznek, mint amit megszokhattunk, az ablakok pedig szintén jelentős növekedésen esnek majd át.

Titokzatos gép

#alt#
Airbus A350
Az A350-esről jóval kevesebbet tudni, jó ideig úgy tűnt, az A380-as óriásgép az Airbus egyetlen komoly projektje. Az új gépre négymilliárd eurót szán a társaság, jóval kevesebbet tehát, mint a Boeing a 7E7-re, ugyanakkor itt nem egy teljesen új gépről, hanem a már üzemelő A330 továbbfejlesztéséről van szó. A társaság beszámolói szerint az A350-es rövidebb verziója a 800-as kódot kapja, és 245 férőhellyel érkezik, a hosszútörzsű 900-asban pedig 285 utas fér majd el. Mindkét típus 16 ezer kilométer megtételére lesz képes.

Bár sem 7E7-es, sem az A350-es nem repült még egy percet sem (és ez pár évig még így is marad), máris több vevő jelentkezett. A Continental Airlines az első a vezető amerikai légitársaságok közül, amely leadta rendelését a 7E7-esre. A társaság vezérigazgatója, Gordon Bethune elmondta, hogy a tíz gép 1,3 milliárd dollárba kerül, és a társaság nemzetközi növekedési stratégiájának fontos részét jelentik. Egy hatmilliárdos üzlet keretein belül pedig ötven gépet szállít a Boeing a Japan Airlines-nak.

Az A350-et pedig szinte még be sem jelentették, a spanyol illetőségű Air Europe már meg is rendelt tizet az új gépcsaládból. Az üzlet összértéke - beleértve az opciót további két gép vásárlására - eléri az 1,8 milliárd dollárt. A Lufthansa egyenlőre kivár, mint azt a társaság szóvivője elmondta, mindkét típus vásárlásának lehetőségét megfontolják.