A túlélésért küzd a General Motors

2008.11.07. 23:00
A legnagyobb amerikai autógyártó vállalat, a General Motors vezetése pénteken közölte: a cég 2009-ben csődbe mehet, ha folytatódik a gazdaság mélyrepülése és az állam nem nyújt segítséget. Gyorsjelentésében a GM hatalmas, az egyszeri tételek hatásait kiszűrve részvényenként 7,35 dolláros veszteségről számolt be, miközben az elemzők 3,54 dollárt vártak. A társaság részvényei 11 százalékkal értékelődtek le. A cég a szentgotthárdi Opel-gyár tulajdonosa is, ahonnan negyven kölcsönzött dolgozót már elküldtek.

A harmadik negyedévben 4,2 milliárd dolláros nettó veszteséget könyvelhetett el a General Motors az egyszeri tételek hatásait kiszűrve. Ezekkel kozmetikázva sem sokkal szebb a helyzet, így 2,5 milliárd dollár a veszteség. A menedzsment további rossz hírekkel is szolgáltatott befektetőinek, ugyanis a társaság készpénzállománya újabb 6,9 milliárd dollárral csökkent a negyedévben és a vezetőség szerint a készpénzállomány a szükséges minimumnál lesz a 2008 utolsó heteiben.

A társaság felfüggesztette a Chryslerrel folytatott fúziós tárgyalásokat is - jelentette be az autógyártó. A piaci pletykák szerint a GM, a Ford és a Chrysler vezetői tegnap ültek össze a Szenátus és a Fehér Ház vezetőivel, hogy egy 50 milliárd dolláros állami segítségről tárgyaljanak.

A közlemény szerint a két vállalat egyesülésének feltehetően jelentős előnyei lettek volna, ám a General Motors számára jelen pillanatban fontosabb, hogy a likviditási gondok megoldására összepontosítson. A fúziós elképzelés már nem szerepel a GM rövid távú tervei között. A vállalat leszögezte: a gazdasági növekedés lassulása és a hitelválság miatt a cégnek "életbevágó szüksége" van a kormányzati segélyre.

A GM bejelentése néhány órával azután látott napvilágot, hogy a Ford közölte: 129 millió dollár volt a vesztesége a harmadik negyedévben, és 2260 irodai alkalmazottját lesz kénytelen elbocsátani Észak-Amerikában.

Rick Wagoner, a GM vezérigazgatója azt mondta, hogy az elmúlt negyedévben az eladások drámai mértékben csökkentek. A GM a nyári 20 százalék után további 30 százalékkal akarja csökkenteni a bérköltségeket. A cég ugyanakkor figyelmeztetett: minden csökkentés ellenére a vállalat likviditása olyan szintre süllyed az év hátralevő részében, amely még éppen lehetővé teszi a termelés folytatását.

A General Motors csődje a magyar gazdaságot is súlyosan érintené: a GM tulajdonában van a szentgottárdi Opel-gyár. Az 1990-es évek elején, a rendszerváltozás utáni első magyarországi autógyárként felavatott üzemben – ahol egykor a becsődölt szentgotthárdi kaszagyár dolgozói kaptak munkát – jelenleg 700 fős saját létszámot foglalkoztat. A válság előtt további 140 kölcsönzött munkásuk volt, ám októberben – miután másfél hétig leállították a termelést egyes szalagokon – negyvennel már nem hosszabbítottak szerződést.