Készül a legmodernebb repülőtéri terminál

2008.01.12. 17:20
Alig több mint két hónap múlva nyitja meg kapuit a Heathrow repültér legújabb és egyben legnagyobb terminálja, a T5. Azt ígérik, tíz perc lesz a biztonsági ellenőrzés.
Utolsó simítások

A British Airport Authority, a Heathrow repülőtér üzemeltetője és a British Airways 2002-ben határozta el egy új, ötödik terminál (T5) megépítését a londoni Heathrow repülőtéren. Európa egyik legnagyobb építkezése fejeződik be lassan Londonban. A kész terminál évi harmincmillió utast fog kiszolgálni (a Heathrow repülőtér jelenlegi négy terminálja évente mintegy 67 millió utas fordul meg). A T5-ös március 27-től fogadja majd az utasokat.

Az építkezés kezdete óta összesen kilencmillió köbméter földet mozgattak meg az építők, a T5 Anglia legnagyobb önmagában álló épülete. A komplexumot 30 ezer köbméter üvegfelülettel láttak el. Már készen van az új, 900 tonna súlyú, 87 méter magas irányítótornyony és a 13 kilométernyi alagút és a csomagszállító rendszer is. Az építkezéshez két folyót kellett elterelni. Megépült az új terminál hat peronból álló vasútállomása is. A 40 méter magas, 396 méter hosszúságú és 176 méter széles épületkomplexum ötször akkora, mint a British Airways által jelenleg használt 4-es terminál. Hogy könnyebb legyen elképzeni: a T5 hatszor akkora, mint a West End bevásárlóközpont. Az öt szintes épület minden egyes szintje önmagában akkora, mint 10 focipálya egyben.

Check-in automaták

A T5 teljesen új alapokra helyezi majd az utasok kiszolgálását is, szinte teljes egészében az online kiszolgálásra épít. A cél, hogy az utasok nyolcvan százaléka interneten vagy a repülőtéren elhelyezett önkiszolgáló check-in automaták segítségével jelentkezzenek be az induló járatokra. Ezekből az automatákból 96-ot helyeztek el az épületben. Még a koncepció kialakításánál a tervezők készítettek egy felmérést az utasok között, hogy milyen problémáik vannak a repülőtereken. A legtöbben a sorban állást, a csomagok elvesztését és a biztonsági ellenőrzés elhúzódását említették. Az új terminálnál azt a nagyszabású ígéretet teszik az üzemeltetők, hogy mindezek a problémák megszűnnek.

Az egyik legnagyobb vállalás talán a sorbanállás kiküszöbölése lehet, ígérik, átlagos napokon legfeljebb egy ember áll majd az utas előtt check-innél. Ezt az ígéretet az online check-in rendszer tökéletesítésével szeretnék elérni. Vagyis arra biztatják majd az utasokat, hogy még otthon, az interneten keresztül jelentkezzenek be a járatokra (itt még az az előny is megvan, hogy maguk választhatják ki, melyik helyen szeretnének ülni a repülőgépen). Aki ezt nem teszi meg, az a 96 automata egyikénél jelentkezhet be. De ha ez sem megy, akkor további 140 pult is az utasok rendelkezésére áll, ahol a hagyományos módszerrel kezelik a jegyét. A poggyászt sem a check-in pultál kell majd feladni, hanem a csomagleadó pontoknál (fast bag drops). Az utasok így önállóan és az eddigieknél gyorsabban adhatják fel csomagjaikat, az ígéretek szerint ez legfeljebb kilencven másodpercet vesz igénybe.

Nem lesz várakozás

A másik nagy probléma, hogy sokszor elkavarodnak a feladott csomagok, főleg a transzferutasok esetében. Egy nemrég elkészült femérés szerint a légitársaságok egyre több csomagot veszítenek el. Az új T5-ös terminálban a minimális szintre csökkentenék az elkevert csomagok számát. Ezt egy új szkennelési rendszerrel próbálják elérni. A csomagokra ugyanolyan bilétát tesznek, mint eddig, de sokkal többször fogják leolvasni az adatokat, így minden egyes pillanatban tudni fogják, hogy az adott poggyász éppen hol van. A transzfernél is hasonló módon dolgoznak majd, minden egyes bejövő csomagot ellenőriznek és kezelnek, így kisebb lesz az esélye annak, hogy esetleg a feladott bőrönd nem utazik tovább a tulajdonosával a célállomásra.

12 ezer csomaggal tesztelik a rendszert

A rendszereket már szeptember óta ellenőrzni 16 ezer önkéntes. A csomagfeladó pultoknál például naponta többször is "feladnak" 12 ezer bőröndöt, hogy kiszűrjék a rendszer gyengségeit. Azért enyit, mert a rendszer 18 kilométer hosszú csomagszállító szalagjai csúcsidőben akár óránként 12 ezer csomagot is képesek lesznek a feladás helyétől a repülőgépek gyomrába juttatni.

Az ígéretek szerint a repülőtérre érkezés után maximum tíz perccel később az utas már túl kell, hogy jusson az útlevélellenőrzésen is. Az utasokat külföldi járatoknál a hagyományos módon azonosítják. A Heatrow repülőtéren azonban nagyon sok a belföldi járat is, és az angol szabályok szerint a belföldre utazók nem kötelesek fényképes igazolványt maguknál hordani. Annak érdekében, hogy valahogy mégis azonosítsák őket, ujjenyomatot vesznek tőlük és lefényképezik őket. Enélkül nem utazhat senki. Az ujjlenyomatokat és a fotókat csak az út időtartamára őrzik meg.

Éjjel

Maguk a biztonsági ellenőrzések változnak – ez volt ugye a harmadik probléma –, a tervek szerint sorbanállással együtt is legfeljebb öt perc alatt túl lehet jutni a csomagellenőrzésen. Az új szkennereknek hála nem kell többé levenni a cipőt és az övet, illetve a laptopot sem kell kivenni a táskájából.

Luxus a T5-ön. Kattintson!

Az új terminálkomplexumban összesen 25 étterem és kávézó, több mint 18 000 négyzetméternyi üzlet valamint 3200 négyzetméternyi vámmentes bolt van. A British Airways First és Club World osztályának utasai és törzsutasai hat új, összesen 15 ezer négyzetméteren elterülő üzleti váró kényelmét vehetik igénybe. Ez utóbbi kialakítására egyébként hatvanmillió fontot költöttek, a teljes, 300 millió fontos költség ötödét.