Gépkocsit hipermarketből

2003.01.28. 10:30
Néhány nagy hipermarketlánc fontolgatja, hogy az Auchan kísérlete nyomán belevág az autókereskedelembe. Az Európai Unióban liberalizálják az autóértékesítést, és ezt a rendszert Magyarországnak is át kell vennie a csatlakozás után. Több magyar márkaimportőr előzetes tárgyalásokat folytat az új szerződésekről.
Nagy szervezési munka folyik az EU autópiacán: az Európai Bizottság által tavaly elfogadott versenyszabályok szerint október elsejéig a kereskedőknek új szerződéseket kell kötniük a gyárakkal vagy a márkaképviseletekkel, mert a lakosságnak értékesítő kereskedőket ezentúl nem kötik majd márkakorlátozások, akár több márkát is árulhatnak. Több- éves próbálkozás után úgy tűnik, a hipermarketláncok is elindulnak az autóvásárlókért folyó versenyben.

A Le Monde információi szerint egy német hálózat, a francia Intermarché, de főleg az Auchan- csoport készül arra, hogy év végéig létrehozza autókereskedelmi üzletágát. A legújabb EU-szabályok szerint ugyanis a hipermarketek közvetítőként léphetnek fel a vásárlók és a kereskedők között.

Az Auchan Magyarország már tárgyal

Az Auchan, Décathlon, Leroy Merlin, Kiabi, Norauto hálózatokat tömörítő Mulliez csoport már több forgalmazóval is felvette a kapcsolatot. Így például a belga székhelyű, évente több mint 10 ezer autót eladó Interlease-zel is, és amint a francia Auto K7 magazin írja, mintegy 50 értékesítési központ jelenhet meg a Hyper Plus Auto név alatt.

Amint azt Jean Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta, az Auchan már jó ideje folytat tárgyalásokat japán, francia és német partnerekkel, de a végleges döntéssel év végéig várnak, hiszen az új szerződések bizonyos mértékig az eddigi autókereskedők között is okozhatnak átrendeződéseket.

A Mulliez csoport ugyanakkor tavaly két kísérletet is elindított: februárban az Auchan spanyol leányvállalata, az Alcampo Madrid külvárosában nyitott autószalont, októbertől pedig az Auchan hűségprogram tagjai telefonos rendelés esetén 15 százalékos árkedvezményt kapnak.

Csak a csatlakozás után

Ami Magyarországot illeti, az EU-csatlakozás előtt hasonló kereskedelmi modell létrejötte valószínűtlen, arról nem is beszélve, hogy hazánk féléves, úgynevezett technikai adaptációs időszakra kapott engedélyt Brüszszeltől - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

Tehát ha jövő év májusában csatlakozunk az unióhoz, csupán november 1-jétől kell kielégíteniük az autókereskedelmi szerződéseknek az EU-bizottsági rendelet előírásait. Az uniós reform legvitatottabb, a kereskedők tevékenységének területi korlátozását megszüntető eleme csak 2005. október 1-jén lép életbe, vagyis csak az után nyithat egy vállalkozás egy másik országban is autószalont.

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) úgy tájékoztatott, hogy több márkaimportőr vállalat folytat már előzetes egyeztető tárgyalásokat az új szerződésekről. Egy a francia Auchan hálózat 15 százalékos árkedvezményes kereskedelmi formájától ugyanakkor nem tartanak, hiszen a nyugat-európai 15-25 százalékkal szemben Magyarországon a kereskedők árrése általában 4-8 százalék, s a szerviz tartja el ezeket a vállalkozásokat.