További Világ cikkek
A Le Monde információi szerint egy német hálózat, a francia Intermarché, de főleg az Auchan- csoport készül arra, hogy év végéig létrehozza autókereskedelmi üzletágát. A legújabb EU-szabályok szerint ugyanis a hipermarketek közvetítőként léphetnek fel a vásárlók és a kereskedők között.
Az Auchan Magyarország már tárgyal
Az Auchan, Décathlon, Leroy Merlin, Kiabi, Norauto hálózatokat tömörítő Mulliez csoport már több forgalmazóval is felvette a kapcsolatot. Így például a belga székhelyű, évente több mint 10 ezer autót eladó Interlease-zel is, és amint a francia Auto K7 magazin írja, mintegy 50 értékesítési központ jelenhet meg a Hyper Plus Auto név alatt.
Amint azt Jean Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta, az Auchan már jó ideje folytat tárgyalásokat japán, francia és német partnerekkel, de a végleges döntéssel év végéig várnak, hiszen az új szerződések bizonyos mértékig az eddigi autókereskedők között is okozhatnak átrendeződéseket.
A Mulliez csoport ugyanakkor tavaly két kísérletet is elindított: februárban az Auchan spanyol leányvállalata, az Alcampo Madrid külvárosában nyitott autószalont, októbertől pedig az Auchan hűségprogram tagjai telefonos rendelés esetén 15 százalékos árkedvezményt kapnak.
Csak a csatlakozás után
Ami Magyarországot illeti, az EU-csatlakozás előtt hasonló kereskedelmi modell létrejötte valószínűtlen, arról nem is beszélve, hogy hazánk féléves, úgynevezett technikai adaptációs időszakra kapott engedélyt Brüszszeltől - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
Tehát ha jövő év májusában csatlakozunk az unióhoz, csupán november 1-jétől kell kielégíteniük az autókereskedelmi szerződéseknek az EU-bizottsági rendelet előírásait. Az uniós reform legvitatottabb, a kereskedők tevékenységének területi korlátozását megszüntető eleme csak 2005. október 1-jén lép életbe, vagyis csak az után nyithat egy vállalkozás egy másik országban is autószalont.
A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) úgy tájékoztatott, hogy több márkaimportőr vállalat folytat már előzetes egyeztető tárgyalásokat az új szerződésekről. Egy a francia Auchan hálózat 15 százalékos árkedvezményes kereskedelmi formájától ugyanakkor nem tartanak, hiszen a nyugat-európai 15-25 százalékkal szemben Magyarországon a kereskedők árrése általában 4-8 százalék, s a szerviz tartja el ezeket a vállalkozásokat.