Ugrott a csehországi Hyundai-gyár

2006.05.16. 12:01
A Hyundai meghatározatlan időre elhalasztja egymilliárd eurós tervezett csehországi beruházását - jelentette be a dél-koreai autógyártó kedden. A döntés hátterében a céget sújtó sikkasztási és korrupciós ügy áll, amely miatt kedden már a társaság elnöke ellen is vádat emeltek.

Miután kedden a Reuters hírül adta, hogy már Csung Mong-kút, a Hyundai elnökét is vád alá helyezték a cégcsoportnál a múlt hónapban kezdődött sikkasztási, vesztegetési és korrupciós botrány miatt, a koreai cég bejelentette: meghatározatlan időre elhalasztják a Csehországban tervezett gyárépítést.

A dél-koreai ügyészség még áprilisban indított vizsgálatot az ország legnagyobb autógyártójának vezetői ellen sikkasztás, vesztegetés és egyéb visszaélések vádjával. A Hyundai-menedzsment több tagját azzal is gyanúsítják, hogy politikusok lefizetésére külön pénzalapot hoztak létre. A vizsgálatok eredménye szerint ebben a pénzalapban több mint százmillió dollár gyűlt össze.

Csehül állnak

A koreai botrány nemcsak a Hyundai-székházban okoz komoly fejfájást, hanem Prágában is. A koreai autógyártó ugyanis március végén jelentette be, hogy - miután Szlovákiával nem tudott megállapodni arról, hogy mely régióba települjön - Csehországban építi fel új európai autógyárát.

A beruházás összköltsége a tervek szerint 800 millió és 1 milliárd euró között lett volna, az üzemben háromezer dolgozót foglalkoztattak volna, de a gyár a beszállítókkal együtt mintegy tízezer embernek adott volna munkát. Az előzetes becslések szerint a beruházás 1-3 százalékkal dobta volna meg a cseh GDP-t.

A prágai kormány akkor kezdett aggódni a Hyundai-botrány miatt, amikor április végén a szöuli ügyészség április 24-énelőször hallgatta meg Csung Mong-kút. A cseh kormány ipari minisztere, Milan Urban akkor azt mondta: bár aggódik az invesztíció jövője miatt, egyelőre nem lát okot a dél-koreai céggel kötött megállapodás felülvizsgálatára. A koreai cég azonban május elején megerősítette: még ebben a hónapban aláírják a a végleges megállapodást csehországi gyártóüzemének felépítéséről.

Bár az eredetileg tervezett célszámokat időközben korrigálták - az ostravai régió önkormányzatával kötött szerződésben háromezer helyett ezer új munkahely és 300 ezer helyett 200 ezret új autó szerepelt -, a Hyundai végig azt hangoztatta, hogy nem mond le csehországi beruházásáról és ezt erősítették meg a cseh illetékesek is. Az autógyár, amelynek az ünnepélyes alapkőletétele szerdán lett volna, az egyik legnagyobb eddigi külföldi befektetést jelentené - vagy jelentette volna - Csehország történetében.