Leáll a Jukosz?

2004.07.28. 15:27
A végrehajtók felszólították a Jukosz orosz olajtársaságot, hogy állítsa le az olajeladásait - közölték a cég illetékesei. Egyes szakértők szerint a felszólítás csak új szerződések megkötését tiltja. A MOL szerint a leállás esetén sincs ok aggodalomra, a szerződés partner kiesése esetén más orosz szállítókkal is meg tudnak állapodni. Az olaj ára rekordmagasságba emelkedett.
A Jukosz több milliárd dolláros adótartozásai miatt folyó eljárásban a végrehajtók arra szólították fel a vállalatot, hogy állítsa le olajeladásait - ezt a orosz olajipari óriás vezetése közölte szerdán. A Jukosz napi 1,7 millió hordó olajat termel. Lengyelország olajimportjának mintegy harmadát, havi 500 ezer tonnát fedez orosz olajimportból, Szlovákia és Magyarország szükségletének több mint felét, egyenként havi 350 ezer tonnát vásárol. Litvánia szükségletének több mint 80 százalékát, havi 250-400 ezer tonna olajat orosz forrásból fedez.

Mit jelent a felszólítás?

Az Interfax hírügynökség közölt jelentést arról, hogy az igazságügyminisztérium a vagyon eladásának, köztük a kőolaj eladásának megszűntetésére szólították fel a 3,4 milliárd dolláros adóval tartozó olajtársaságot, illetve annak egységeit. A Jukosz illetékesei megerősítették a hírt, ami a Jukosz termelésének néhány napon belül történő leállását jelentheti - írta a hírügynökség. A szakértők egyelőre bizonytalanok annak megítélésében, hogy a "vagyon" eladására kimondott tilalom, amely az orosz törvények értelmében a kőolajat is magába foglalja, a termelés azonnali leállítását vonja-e magával, vagy csak új szerződések kötésének tilalmát jelenti-e.

A felszólítás három Jukosz leányvállalat termelésére vonatkozik. Az egyik, a Juganszknyeftegaz, amely a Jukosz termelésének mintegy 60 százalékát adja és amelyet eladásra szán a kormány a Jukosz adótartozása fedezetéül. A másik kettő, a Tomszknyeft és a Szamaranyeftegaz. Az egyik orosz brókerház szakértőjének a helyzetet a következőképpen értékelte: "Amennyiben a Jukosz valóban leáll az olajeladásokkal, amiben kételkedem, az nagyon súlyos helyzetet teremt a vállat számára. Ez egyben azt is jelzi majd, hogy a kormány inkább értékesíteni akarja a Jukosz leányvállatait, semmint, hogy hozzájusson a Jukosz tevékenysége révén befolyó összegekhez".

A MOL nem aggódik

A Mol Csoport 2003 júliusának elején kötött 10 éves kőolajszállítási szerződést a Jukosszal. A szerződés szerint a Jukosz évente 7,2 millió tonna kőolajat szállít a Barátság kőolajvezetéken Magyarország, illetve Szlovákia irányába. A Mol 2003-as közleménye szerint a 10-éves szerződés megkötése előtt a Jukosz a Mol-csoport számára havi 600 ezer tonna kőolajat szállított, ami a szükségletek 60 százalékát biztosította, azzal kapcsolatban, hogy jelenleg a beszerzések mekkora hányada érkezik a Jukosztól, nem nyilatkoznak.

A cég sajtóirodája az Indexxel tegnap azt közölte: egyelőre nem lehet tényként kezelni a termelés leállítását. Ugyanakkor ha ez be is következik, már orosz olajcégek léphetnek a korábbi beszállító helyére. A MOL szerint azt, hogy aggodalomra nincs ok, az orosz külügyminiszter két héttel ezelőtti nyilatkozata is jelzi, melyben biztosította a térség országait az orosz olajexport folyamatosságáról. A MOL azzal kapcsolatban, hogy a szállítóváltás mit jelenthet a költségek vonatkozásában, nem nyilatkozott.

A vasúti szállításra már nincs pénzt

Korábban a Jukosz orosz olajtársaság vezetője azt közölte, hogy a hatalmas, elmaradt adóterhekkel sújtott vállalat a jövő hónap elején állíthatja le egyes exportszállításait. Steven Theede vezérigazgató szerint a Jukosz kivitelének mintegy egynegyedét kitevő vasúti szállítások augusztus második hetétől állhatnak le, hacsak az orosz kormány nem enged hozzáférést a Jukosz befagyasztott bankszámláihoz. A Jukosz évi 55 millió hordó olajat szállít vonaton Kínába, a társaság kivitelének másik részét döntően Magyarországnak, Lengyelországnak, Szlovákiának és a volt szovjet balti köztársaságoknak szállítja csővezetéken.

A Jukosznak 3,4 milliárd dolláros adótartozást kellene kifizetnie, de ehhez nincsen elegendő készpénze. Az olajipari cég illetékesei többször úgy vélekedtek, hogy az orosz kormány a világ kőolajtermelésének 2 százalékát adó céget csődbe akarja taszítani, ezért sem hajlandó arra, hogy engedjen a Jukosz kompromisszumos javaslatának, miszerint a társaság több éven át törlesztené az adótartozást.

A Jukosz gondjai szaporodásával együtt folyamatosan esik a cég részvénypiaci jegyzése. Hétfőn 20, kedden további 15 százalékos volt az árfolyamesés, szerdán már a harmadik napjába lépett az árfolyamzuhanás: újabb 14 százalékkal estek a jegyzések a termelés esetleges leállásáról szóló hírek hatására.

Rekordon az olajár

A nyersolaj ára 21 éve (a nyolcvanas évek óta) nem látott magasságokba szökött, miután a csőd szélén álló Jukosznak megtiltották az orosz hatóságok az olajeladást. A New York-i nyersolaj ára 42,36 dollárra ugrott, míg Londonban az új csúcs 39,05 dollár lett hordónként. A hirtelen drágulás mögött a szorongatott helyzetben lévő Jukosz áll, amely kiszivárogtatta: az orosz hatóságok megtiltották a Jukosz egységeiben a társaság vagyonának további elszórását, így az olajeladást is. Az érintett négy egység naponta 1,7 millió hordó olajat szolgáltat, a Jukosz pedig Oroszország olajexportjának 20 százalékát szállítja. Az olajhiány miatt az OPEC tagországok 1979 óta nem látott magasságba pumpálták kibocsátásukat, ám hiába erősítik meg újra és újra, hogy ők maguk is érdekeltek az olajárak 30 dollár alá történő visszaszorításában, erőfeszítéseik egyelőre hatástalanok maradtak.