Karácsonyi kártyatrükkök

2007.11.29. 07:45
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy karácsonyi gondjait megoldhatja egy egyszerű kártya beszerzésével, rábízva szeretteire, vegyenek maguknak, amit akarnak - derül ki az ünnepek közeledtével sorra megjelenő felmérésekből.

Az USA-ban néhány év alatt rendkívül népszerűvé vált ajándékkártyák valójában csak áttolják a terheket a megajándékozott vállára: neki kell észben tartania a dolgot, odafigyelni a lejáratra, az apró betűs tudnivalókra, az esetleges díjakra, nem is beszélve a vásárlással kapcsolatos döntésekről, az utánajárásról.

Persze jó oldala is van annak, ha valakinek nem kell jó képet vágnia egy-egy neki nem tetsző, rossz méretezésű vagy már több példányban meglevő meglepetéshez; nem véletlen, hogy az idén az USA-ban a karácsonyi shoppingolás előtt megkérdezettek 56,6 százaléka válaszolta a National Retail Federation (NRF) felmérésére - amelyet a CNN Money ismertetett -, hogy ajándékkártya vásárlását is tervezi (87,7 százalékuk ráadásul kettőt vagy többet is).

Az NRF becslése szerint az idén összesen mintegy 26,5 milliárd dollár értékben adnak majd el az előre fizetett, többségükben egy adott hálózatban való vásárlásra jogosító kártyákból és a megajándékozottak fejenként átlag 122,6 dollárt költenek majd velük, szemben a tavalyi 116,5 dollárral. Utóbbi akkor lesz így, ha az utolsó centig kiaknázzák a lehetőségeket, márpedig ez nem jellemző.

Akik tavaly ilyen kártyát kaptak karácsonyra, azoknak a 27 százaléka nem használta el azt (vagy nem mindet) - tárta fel a Consumers' Union fogyasztóvédelmi szervezet jelentése -, és a fel nem használt, elveszett, megsérült vagy lejárt kártyák révén összesen 8 milliárd dollárt dobtak ki az ablakon. A szervezet az idén októberben egész oldalas hirdetésben intette óvatosságra a New York Timesban az ajándékkártyák birtokosait, és a "Könnyű pénz a kereskedőknek - elvesztett pénz önnek" szlogen állítását a kereskedők által közzétett adatok is alátámasztják.

A Gap ruházati lánc az idén februárban arról számolt be, hogy 337 millió dollárnyi kötelezettsége van kinn a Gap-kártyák birtokosainál, egy évvel korábban viszont azt közölte a Financial Times szerint, hogy 31 millió dollár jövedelme származott a lejárati idő megrövidítéséből (ötről három évre). Az elektronikai cikkekkel kereskedő Best Buy tavaly 19 milliót keresett a lejárt kártyákon (náluk két év a kifutási idő), s ezzel már 78 millió dollárra tett szert ily módon az ajándékkártyái bevezetése óta eltelt három évben; az idén márciusban a kártyákon levő kötelezettségei 494 millió dollárra rúgtak.

A felső kategóriás divatcikkeket árusító Nordstorm már 1999-ben elindította kártyaprogramját: számításai szerint az eladott plasztikok 3,5 százalékát sose használták, s ebből neki 13,3 millió dollár jövedelme származott. A legnagyobb hal, a Wal-Mart hipermarketlánc nem teszi közzé ilyen adatait, kisebb konkurensei közül azonban a Target 338 millió dollárnyi "kártyaadósságról" számolt be az idén márciusban, az online kereskedelmet uraló Amazon pedig 183 millió dollárra taksálta ezt a tételét. A fogyasztóvédők jó tanácsok egész csokrával próbálják megakadályozni a kártyapénzek elfolyását.