Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Közép-Európa olcsóbb, mint Kína

2005.10.05. 08:15
Számos termékre nem igaz a sokat hangoztatott ázsiai fölény, a nyugat-európai piacra szánt bútorok, acéltermékek, televíziók, gépkocsik vagy éppen autógumik esetében az új uniós országok 5-10 százalékos költségelőnyt élveznek a távol-keleti vetélytársakkal szemben.
Számos iparágban érdemesebb az új EU-tagállamokban gyártani, mint Kínában - mutat rá az Economist Intelligence Unit (EIU). A londoni székhelyű kutatóintézet a bővítésnek az európai üzleti életre gyakorolt hatásáról tette közzé legfrissebb jelentését, amelynek egyik fő megállapítása, hogy a sokat hangoztatott aggodalommal ellentétben aligha esik vissza drámai mértékben a kontinens ipari termelése.

Közép-Európában ugyan a fizikai munkások átlagbére nagyjából háromszorosan meghaladja a kínai szintet, ugyanakkor a munkaerő minőségét figyelembe véve alig van különbség - véli a jelentés egyik szerzője, Kevin Waddell, a Boston Consulting Group varsói elemzője. A mérnökök bére pedig szinte teljesen azonos az új EU-tagországokban és Kínában; nem csoda, hogy például az amerikai NABI buszgyár Magyarországon tervezteti járműveit. A szállítás költsége és időigénye miatt számos nagy volumenű termék esetében kifejezetten olcsóbb a tízekben gyártani. Kevin Waddell számítása szerint a nyugat-európai piacra szánt bútorok, acéltermékek, televíziók, gépkocsik vagy éppen autógumik esetében a térség 5-10 százalékos költségelőnyt élvez a távol-keleti vetélytársakkal szemben.

Ezt megerősíti, hogy ezekben az ágazatokban az utóbbi években jelentős beruházások valósultak meg Közép-Európában. A jelentést készítő szakemberek azonban úgy vélik: az új tagországok még mindig kisebb arányban részesülnek a nyugat-európai piacon eladott termékek gyártásából, mint amennyit komparatív előnyeik indokolnának. További erőteljes beruházásokra lehet tehát számítani, ráadásul a helyi cégek közül is egyre többen képesek beszállítóként vagy akár kelet felé terjeszkedő "regionális multiként" helyt állni a nemzetközi versenyben.

Eközben a nyugat-európai országoknak sem kell attól tartaniuk, hogy teljes mértékben külföldre települ át ipari kapacitásuk. Lehet, hogy Németországban vagy Nagy-Britanniában nem épülnek új autógyárak, ám a meglévőkben jelentős értékű fejlesztéseket hajtanak végre - mutat rá az EIU. A korszerű nyugat-európai gyárak létjogosultságát az magyarázza, hogy hatékonyan kiszolgálhatják a helyi piacokat.