Gyorsul a kiskereskedelem koncentrációja

2003.09.11. 09:04
Az évtized végére 5-6 kiskereskedelmi szupercsoport adja majd a jelenleg 900 milliárd eurós európai élelmiszer-kereskedelmi piac forgalmának legnagyobb részét.
A koncentráció az európai gazdaság bővülésével várhatóan felgyorsul, s a nagyobbak mellett a versenyt az erős regionális beszerzési láncok élhetik túl - hangzott el tegnap a GFK Hungária Piackutató Intézet "A magyar kereskedelem az EU-felkészülés finisében" című konferenciáján. Kozák Ákos, a GFK ügyvezető igazgatója szerint a trend változatlan marad, hiszen a tíz legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozás jelenleg is a piaci forgalom körülbelül felét - 2005-re 60 százalékát - tudhatja magáénak úgy, hogy egyes elemzések szerint Európában mindössze két vállalatnak, a német Metrónak és a francia Carrefournak van esélye arra, hogy igazi világméretű kiskereskedelmi szupercsoporttá váljon.

Betiltott hipermarketek

Kozák úgy véli, 2010 körül nagyjából 250 nemzetközi termelői márka lesz - olyan, amelyet legalább öt országban ismernek -, emellett pedig mintegy 2500 szintén jól ismert, főként regionális márkára lehet számítani, amibe beleértendők a kereskedők saját márkái is. A beszállítók, illetve márkagyártók helyzete viszont nehezedni fog: könnyen - Kozák szavaival - rabszolgáivá válhatnak a kereskedőknek. Példa értékű lehet Magyarország számára Portugália esete, ahol nemrég megtiltották a hipermarketek építését. Ennek eredményeként - mint Eduardo Madeira Lopes, a Portugál Kereskedelmi Szövetség alelnöke előadásában elmondta - megélénkült a szupermarketpiac, amely egyébként Magyarországon visszaesésben van. Portugáliában az utóbbi években erősen csökkent az üzletek száma, míg a forgalmuk látványosan emelkedett. Az országban jelenleg 56 hipermarket működik, nagyjából annyi, amennyi nálunk.

A második legnagyobb adatfeldolgozó

Bernd Hallier, az Európai Kereskedelmi Intézet munkatársa szerint a jövőben a kiskereskedelmi adatfeldolgozás lesz az értékesítés igazi hajtómotorja. A vonalkódok bevezetésének eredményeként a kiskereskedelmi társaságok hihetetlen mennyiségű és értékű információhoz jutnak. Ezt érzékelteti, hogy a világ vezető kiskereskedelmi társasága, a Wal-Mart a Pentagon után a második legnagyobb adatfeldolgozó. Ennek fejlesztésére éves forgalmának egy százalékát költi, többet, mint bármelyik magyar kiskereskedelmi cég profitja. Bár Hallier osztja a legnagyobbak még nagyobbá válásának elméletét, azt azért fontosnak tartja, hogy egyes elemzések szerint a kiskereskedelmi mogulok a terjeszkedés során a regionális ismeretek hiányában sokszor hátrányba kerülnek.