Miklós
-7 °C
4 °C

Olcsó a kocsi Magyarországon

2005.08.11. 13:00
Az európai autóárak nagyobb ütemben emelkednek az idén, mint tavaly, derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. A trend alapja azonban az, hogy a drágább dízelautókból egyre több fogy szerte a kontinensen. A legolcsóbban a csehek, a legdrágábban - kétszeres áron - a dánok vehetnek autót.
Kétszeres különbség is lehet az uniós piacon egy-egy új autó ára között, attól függően, melyik országban talál rá a vevő -- derül ki a PwC és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Az európai autópiacok közül a dániai a legdrágább. Itt az új gépjárművek ára 94%-kal magasabb, mint az eurozóna átlagára, ez egyben azt is jelenti, hogy előfordulhat, hogy egyes típusok ára között több mint száz százalékos árkülönbség van a legolcsóbb és a legdrágább ország között. A legolcsóbbnak Csehország számít, az átlagnál 8%-kal alacsonyabb mutatójával. Magyarország a relatíve olcsó országok közé tartozik, a vásárlók nálunk az uniós átlagár 96 százalékát fizetik ki a kocsikért. Ennél olcsóbban csak a csehek, a görögök, az olaszok és lengyelek vehetnek autót, de olcsóbb a kocsi az unión kívüli Svájcban is. (A felmérésben nem szerepel Szlovákia, Luxemburg és a három balti állam).

Magyarországon a másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően összességében alig figyelhető meg változás az árak tekintetében, de az egyes szegmensek között fellelhető némi eltérés. Az árak főként a kiskategóriás autók esetében csökkentek, míg a középosztály enyhe áremelkedést mutat.

Hódít a dízel

A dízelüzemű gépjárművek mára az európai autópiac forgalmának közel felét adják, népszerűségük továbbra is töretlen. Mivel a dízelek alapára magasabb a benzines típusok áránál, forgalmuk erősödése a gyártók bevételeinek emelkedését vonja maga után - állapítja meg a tanulmány. Franciaországban és Belgiumban például a dízelek már az újautó eladások 70 százalékát teszik ki. Éves szinten a legdinamikusabb emelkedést Magyarország produkálta, itthon 54 százalékkal több dízelt adtak el, mint egy évvel korábban. E rangsorban a második Norvégia (45%), a harmadik Portugália (31%). A dízelek forgalma csak Lengyelországban és Görögországban esett vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest.


Autóárak az uniós átlaghoz (100 százalék) képest forrás: PwC

A dízelek népszerűségére vezethető vissza az is, hogy az autóárak jelentősebb mértékben emelkedtek, mint a korábbi évben. 2005 júniusában a dízelautók átlagára 4,5 százalékka volt magasabb, mint egy évvel korábban, miközben a forgalmuk 13 százalékkal emelkedett. A benzinüzemű autók átlagosan 3,4 százalékkal drágultak, a forgalmuk azonban 7 százalékkal visszaesett. Összességében így az európai autóárak 3,9 százalékkal növekedtek a 2004. júniusától 2005. júniusáig terjedő időszakban.

Stagnál a magyar piac

A magyarországi autópiac az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált - állapítja meg a tanulmány. Bár a dízelüzemű autók forgalma bővült, azok ezzel együtt is csak az új autópiac mintegy 15 százalékát adják. Az értékesítési eredmények azonban - típustól és piaci szegmenstől függően - széles sávban szóródnak. A kisautók forgalmának visszaesése mellett a nagyméretű gépjárművek iránti kereslet erősödése jellemzi a magyar piacot. A középkategóriás és a még mindig kis szeletet képviselő luxusautók piacán szintén emelkedés érzékelhető. Meglepő azonban, hogy több piaccal ellentétben Magyarországon az egyterűek iránti kereslet nem növekedett az elmúlt 12 hónap során.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.