Olcsó a kocsi Magyarországon

2005.08.11. 13:00
Az európai autóárak nagyobb ütemben emelkednek az idén, mint tavaly, derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. A trend alapja azonban az, hogy a drágább dízelautókból egyre több fogy szerte a kontinensen. A legolcsóbban a csehek, a legdrágábban - kétszeres áron - a dánok vehetnek autót.
Kétszeres különbség is lehet az uniós piacon egy-egy új autó ára között, attól függően, melyik országban talál rá a vevő -- derül ki a PwC és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Az európai autópiacok közül a dániai a legdrágább. Itt az új gépjárművek ára 94%-kal magasabb, mint az eurozóna átlagára, ez egyben azt is jelenti, hogy előfordulhat, hogy egyes típusok ára között több mint száz százalékos árkülönbség van a legolcsóbb és a legdrágább ország között. A legolcsóbbnak Csehország számít, az átlagnál 8%-kal alacsonyabb mutatójával. Magyarország a relatíve olcsó országok közé tartozik, a vásárlók nálunk az uniós átlagár 96 százalékát fizetik ki a kocsikért. Ennél olcsóbban csak a csehek, a görögök, az olaszok és lengyelek vehetnek autót, de olcsóbb a kocsi az unión kívüli Svájcban is. (A felmérésben nem szerepel Szlovákia, Luxemburg és a három balti állam).

Magyarországon a másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően összességében alig figyelhető meg változás az árak tekintetében, de az egyes szegmensek között fellelhető némi eltérés. Az árak főként a kiskategóriás autók esetében csökkentek, míg a középosztály enyhe áremelkedést mutat.

Hódít a dízel

A dízelüzemű gépjárművek mára az európai autópiac forgalmának közel felét adják, népszerűségük továbbra is töretlen. Mivel a dízelek alapára magasabb a benzines típusok áránál, forgalmuk erősödése a gyártók bevételeinek emelkedését vonja maga után - állapítja meg a tanulmány. Franciaországban és Belgiumban például a dízelek már az újautó eladások 70 százalékát teszik ki. Éves szinten a legdinamikusabb emelkedést Magyarország produkálta, itthon 54 százalékkal több dízelt adtak el, mint egy évvel korábban. E rangsorban a második Norvégia (45%), a harmadik Portugália (31%). A dízelek forgalma csak Lengyelországban és Görögországban esett vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest.


Autóárak az uniós átlaghoz (100 százalék) képest forrás: PwC

A dízelek népszerűségére vezethető vissza az is, hogy az autóárak jelentősebb mértékben emelkedtek, mint a korábbi évben. 2005 júniusában a dízelautók átlagára 4,5 százalékka volt magasabb, mint egy évvel korábban, miközben a forgalmuk 13 százalékkal emelkedett. A benzinüzemű autók átlagosan 3,4 százalékkal drágultak, a forgalmuk azonban 7 százalékkal visszaesett. Összességében így az európai autóárak 3,9 százalékkal növekedtek a 2004. júniusától 2005. júniusáig terjedő időszakban.

Stagnál a magyar piac

A magyarországi autópiac az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált - állapítja meg a tanulmány. Bár a dízelüzemű autók forgalma bővült, azok ezzel együtt is csak az új autópiac mintegy 15 százalékát adják. Az értékesítési eredmények azonban - típustól és piaci szegmenstől függően - széles sávban szóródnak. A kisautók forgalmának visszaesése mellett a nagyméretű gépjárművek iránti kereslet erősödése jellemzi a magyar piacot. A középkategóriás és a még mindig kis szeletet képviselő luxusautók piacán szintén emelkedés érzékelhető. Meglepő azonban, hogy több piaccal ellentétben Magyarországon az egyterűek iránti kereslet nem növekedett az elmúlt 12 hónap során.