Kólaháború Szlovákiában

2005.04.08. 17:31
A hetvenes évek óta Szlovákiában mindenütt kapható Kofola, a "hazai" kóla az utóbbi években részben intenzív reklámkampányának köszönhetően 9,4 százalékra növelte piaci részesedését, és ezzel beérte a Pepsit, de megközelítette az éllovas Coca Colát is.
A szlovák hazai üdítőital, a "Kofola" - a csehszlovák idők kedvelt nosztalgiaitala - piaci részesedését tekintve komoly vetélytársa lett az amerikai Coca-Colának és a Pepsi Colának Szlovákiában. A szlovák Sme című lap híre szerint az elmúlt három évben a Kofola megkétszerezte piaci részesedését és közel 20 millió litert adott el. Ezzel megelőzte a Pepsit és csökkentette a Coca-Cola előnyét.

A Coca Cola piaci részesdését jelenleg 11,5 százalék körül becslik, a Kofoláé tavaly 9,4 százalék volt. Közvélemény-kutatási adatok szerint a megkérdezettek 17 százaléka a Kofolát, és csak 14 százaléka választja a Coca-Colát.

Barna, szénsavas, kóla ízű cukros víz -- jellemezte a Kofolát az Index pozsonyi forrása, akinek emlékei szerint a hazai kóla valamikor a 70-es években tűnt fel, és azóta is kapható. Mindenütt: miközben szlovákiában népszerűek a különböző hazai kólák, sok kocsmában kizárólag Cofolát lehet kapni alkoholmentes italként. A "népita"l ráadásul sokkal olcsóbb is, mint a Pepsi vagy Coca. A Kofola az utóbbi években kezdett intenzív kampányba, reklámjaival folyamatosan jelen van a szlovák tv-ben és több koncertet, rendezvényt támogatott, így a piacszerzés részben nyilván erre vezethető vissza.

Az utóbbi években ugyanakkor jogviták keresztűzében állt a Kofola márkanév, melyet több cég is magának gondolt. Ennek is köszönhető, hogy szlovák üdítőpiacon több, hasonló nevű hazai kóla versenyez.

A Kofola Slovensko - a cseh Kofola leánycége - tavaly 50 százalékkal, 900 millió koronára (23,1 millió euró) növelte forgalmát. A termelés 77 százalékát Szlovákiában értékesítették, a többit Csehországba és Lengyelországba exportálták. A Kofola Slovensko jelenleg 240 főt foglalkoztat.