Vilma
-7 °C
4 °C

Megutálták az amerikai és brit árukat

2003.04.22. 16:01
Beérett az Európai Unió több alapítójának Amerika-ellenes kampánya: a Weber Shandwick PR ügynökség felmérése szerint a francia és német fogyasztók aránylag jelentős része kevesebb amerikai és brit terméket kíván vásárolni, mint eddig. Az Egyesült Államokban már korábban kampányoltak a francia termékek ellen.
Több milliárd dollár értékű üzlettől eshet el az Egyesült Államok és Nagy-Britannia Európában. Egy friss kutatás szerint a két ország iraki háborúban játszott szerepe olyan ellenszenvet váltott ki a fogyasztók között, hogy sokan elfordulnak az amerikai és brit áruktól.

A hamburger a világ csendőre

Amikor arról kérdeztek francia fogyasztókat, vajon kisebb vagy nagyobb valószínűséggel vásárolnak-e amerikai árukat az ország háborús szerepe miatt, 17%-uk azt válaszolta, hogy kisebb, és csupán egy százalékuk mondta azt, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol. A briteket nem büntetnék ennyire, de 11 százalék az ő áruikat is hanyagolná.

Összetettebb németek

Ha egy ilyen felmérésből általánosabb következtetést is le lehet vonni, akkor azt mondhatjuk, hogy a német közvélemény kevésbé azonosul kormányának harcosan Amerika- és háborúellenes politikájával. Amerikai árut ugyanis a német fogyasztók 13%-a, brit árut 10%-a vásárol kisebb valószínűséggel, viszont hasonlóan jelentős a rokonszenvszavazatok aránya: 9% az amerikai, míg 7% a brit árut nagyobb valószínűséggel vásárlók aránya.

A "másik oldalon" sem egységes a kép. A brit fogyasztók jelentős csoportja osztja az Amerika-ellenes érzelmeket annak ellenére, hogy kormányuk az Egyesült Államok első számú szövetségese volt a háborúban. 11%-uk mondta, hogy amerikai terméket kisebb valószínűséggel venne az ország háborús szerpelése miatt, míg 4%-uk nagyobb valószínűséggel tenné ezt.

A felmérés azt is megmutatta, hogy a háború körüli viták - logikus módon - politikailag aktivizálták a közvéleményt. A megkérdezett fogyasztók korábbinál nagyobb százaléka lenne kész nyíltan kiállni, esetleg bojkottban is részt venni olyan politikai kérdésekben, mint a gyermekmunka vagy a környezetvédelem.

Oda-vissza

Egyre rosszabb viszont a fogyasztói bojkottok általános megítélése. Mind a franciák, mind a németek nagyobb része mondta azt, hogy kevésbé lenne hajlamos valamilyen kereskedelmi termék bojkottjában részt venni, mint öt éve, egyedül a britek ilyen irányú harciassága növekedett. A három ország megkérdezett fogyasztói annak ellenére vélekedtek így, hogy az amerikai és brit áruk nem-vásárlása végül is a bojkott egy formája.

Emlékezetes, hogy a francia elnök agresszív háborúellenes akciói - amelyek miatt az amerikai közvélemény jelentős része érezte úgy, hogy Chirac a Franciaországot kétszer is megmentő Egyesült Államok helyett az iraki diktátort támogatja - heves ellenérzést váltottak ki Amerikában. Több politikus szólított fel a francia termékek bojkottjára, sőt a szélsőséges patrióták átnevezték volna az angolul french fries-nak nevezett sült krumplit is.

A magyarok nem utálkoznak

Magyarországon nincs jele annak, hogy a fogyasztók a háború miatt elutasítanák az amerikai és a brit árukat, ugyanakkor a lakosság egy csoportjában az iraki háború következtében tagadhatatlanul nőtt az Amerika- és Nagy-Britannia-ellenesség. A magyar fogyasztók - túl azon, hogy nálunk nincs igazán erős hagyománya a bojkottnak - már csak azért sem büntetik ily módon az amerikai és brit cégeket, mert a hivatalos francia vagy a német állásponttól eltérően a magyar kormány háborúval kapcsolatos álláspontja sem volt igazán egyértelmű - mondta Szűcs Ervin, a felmérést végző cég budapesti ügyvezető igazgatója

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.