Péter, Pál
21 °C
32 °C

Megutálták az amerikai és brit árukat

2003.04.22. 16:01
Beérett az Európai Unió több alapítójának Amerika-ellenes kampánya: a Weber Shandwick PR ügynökség felmérése szerint a francia és német fogyasztók aránylag jelentős része kevesebb amerikai és brit terméket kíván vásárolni, mint eddig. Az Egyesült Államokban már korábban kampányoltak a francia termékek ellen.
Több milliárd dollár értékű üzlettől eshet el az Egyesült Államok és Nagy-Britannia Európában. Egy friss kutatás szerint a két ország iraki háborúban játszott szerepe olyan ellenszenvet váltott ki a fogyasztók között, hogy sokan elfordulnak az amerikai és brit áruktól.

A hamburger a világ csendőre

Amikor arról kérdeztek francia fogyasztókat, vajon kisebb vagy nagyobb valószínűséggel vásárolnak-e amerikai árukat az ország háborús szerepe miatt, 17%-uk azt válaszolta, hogy kisebb, és csupán egy százalékuk mondta azt, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol. A briteket nem büntetnék ennyire, de 11 százalék az ő áruikat is hanyagolná.

Összetettebb németek

Ha egy ilyen felmérésből általánosabb következtetést is le lehet vonni, akkor azt mondhatjuk, hogy a német közvélemény kevésbé azonosul kormányának harcosan Amerika- és háborúellenes politikájával. Amerikai árut ugyanis a német fogyasztók 13%-a, brit árut 10%-a vásárol kisebb valószínűséggel, viszont hasonlóan jelentős a rokonszenvszavazatok aránya: 9% az amerikai, míg 7% a brit árut nagyobb valószínűséggel vásárlók aránya.

A "másik oldalon" sem egységes a kép. A brit fogyasztók jelentős csoportja osztja az Amerika-ellenes érzelmeket annak ellenére, hogy kormányuk az Egyesült Államok első számú szövetségese volt a háborúban. 11%-uk mondta, hogy amerikai terméket kisebb valószínűséggel venne az ország háborús szerpelése miatt, míg 4%-uk nagyobb valószínűséggel tenné ezt.

A felmérés azt is megmutatta, hogy a háború körüli viták - logikus módon - politikailag aktivizálták a közvéleményt. A megkérdezett fogyasztók korábbinál nagyobb százaléka lenne kész nyíltan kiállni, esetleg bojkottban is részt venni olyan politikai kérdésekben, mint a gyermekmunka vagy a környezetvédelem.

Oda-vissza

Egyre rosszabb viszont a fogyasztói bojkottok általános megítélése. Mind a franciák, mind a németek nagyobb része mondta azt, hogy kevésbé lenne hajlamos valamilyen kereskedelmi termék bojkottjában részt venni, mint öt éve, egyedül a britek ilyen irányú harciassága növekedett. A három ország megkérdezett fogyasztói annak ellenére vélekedtek így, hogy az amerikai és brit áruk nem-vásárlása végül is a bojkott egy formája.

Emlékezetes, hogy a francia elnök agresszív háborúellenes akciói - amelyek miatt az amerikai közvélemény jelentős része érezte úgy, hogy Chirac a Franciaországot kétszer is megmentő Egyesült Államok helyett az iraki diktátort támogatja - heves ellenérzést váltottak ki Amerikában. Több politikus szólított fel a francia termékek bojkottjára, sőt a szélsőséges patrióták átnevezték volna az angolul french fries-nak nevezett sült krumplit is.

A magyarok nem utálkoznak

Magyarországon nincs jele annak, hogy a fogyasztók a háború miatt elutasítanák az amerikai és a brit árukat, ugyanakkor a lakosság egy csoportjában az iraki háború következtében tagadhatatlanul nőtt az Amerika- és Nagy-Britannia-ellenesség. A magyar fogyasztók - túl azon, hogy nálunk nincs igazán erős hagyománya a bojkottnak - már csak azért sem büntetik ily módon az amerikai és brit cégeket, mert a hivatalos francia vagy a német állásponttól eltérően a magyar kormány háborúval kapcsolatos álláspontja sem volt igazán egyértelmű - mondta Szűcs Ervin, a felmérést végző cég budapesti ügyvezető igazgatója