Óriásplakátok Észak-Koreában

2004.06.09. 11:11
Betört a piacgazdaság a diktatúrába: most először nem az elnök elvtárs, hanem egy Fiat szerepel az óriási hirdetésen.
Az EPA hírügynökség beszámolója szerint megjelent az első reklám-célú óriásplakát a diktatórikus Észak-Koreában. A Pyongwha gyár termékét, a Hwiparam (magyar jelentése: fecske vagy nyelés, mi inkább az előbbire tippelnénk) autót Nampo városa mellett szerelik össze. Az autó közel nyolcezer euróba, tehát kétmillió forintba kerül, jóval többe, mint amennyit az átlag koreai megengedhet magának.

De mi ez?

Utánanéztünk, hogy mi is ez az autó valójában. Gyanúnk beigazolódott, amikor a Totalcar hírszerkesztője pillanatok alatt kiderítette, hogy ez említett gépjármű valójában a Fiat világautója, a Siena, mely álságosan úgy tesz, mintha helyi autó lenne.

Valójában a főalkatrészeket európai gyárakban készítik, de a kész autót már a távol-keleti országban szerelik össze. Nálunk Fiat Albea néven forgalmazzák, a legolcsóbb változat két és félmillió forintba kerül.

Elmaradott

Észak-Korea gazdasága meglehetősen elmaradott, a lakosság nehéz körülmények között él, nem kis mértékben a zárt gazdaságnak köszönhetően, mely egyrészt megfelel a helyi vezetés szándékainak, másrészt következménye az Egyesült Államok szankcióinak is.

Elemzők szerint azonban már mutatkoznak az enyhülés jelei, melyet az óriásplakátok megjelenése is igazol. A gazdaság egyre nyitottabb, nem kis mértékben a kínai nyomásnak köszönhetően. A lakosság nagy része azonban továbbra is nyomorúságos körülmények között él, kevés az élelmiszer, a gyógyszer, s az átalag észak-koreai háztartásokból hiányoznak a számunkra alapvető eszközök is.