Vilma
-7 °C
4 °C

Bezúznák a kötelező nélkül közlekedő kocsikat

2004.08.12. 10:31
A büntetés jelentős emelése mellett az autók bezúzására is lehetőséget kapna a brit rendőrség egy, a kötelező biztosítás nélkül közlekedők elleni fellépést célul tűző kormánybizottság javaslata szerint. Magyarországon 2-2,5 százalék a kötelező nélkül közlekedők aránya.
A büntetések drasztikus szigorításával lépne fel az angol kormány a közlekedésben kötelező biztosítás nélkül résztvevő járművek tulajdonosaival szemben. A BBC beszámolója szerint Liverpoolban és Cumbriaban már kisérleti jelleggel működik is az a szabályozás, melynek lényege, hogy a rendőrség lefoglalhatja és esetenként meg is semmisítheti az illegálisan közlekedő járműveket.

Több száz autót törtek össze

A tudósítások szerint eddig több száz autót törtek össze a pilot-településeken. David Jamieson közlekedési miniszter úgy nyilatkozott, a kormány azt tervezi, felhatalmazást ad a rendőrségnek arra, hogy az ország teljes területén lefoglalja a és megsemmisítse azokat a járműveket, melyek nem rendelkeznek biztosítással. A szigorítás alapjául egy a kormány által felkért szakértői bizottság jelentése szolgál: eszerint a brit utakon közlekedő minden száz autóból ötnek nincs biztosítása. Az ilyen járművekkel okozott károk éves szinten 500 millió fontos (185 milliárd forintos) összeget tesznek ki. Ugyanakkor a biztosítás nélkül közlekedők esetében gyakoribb egyebek között az ittas vezetés is.

Számítógépes szűrés

A bizottsági jelentés ugyanakkor kitér arra is, hogy elégtelen a biztosítások megkötésének ellenőrzése is: ma Angliában lényegében csak akkor bukhat le valaki, ha rendőrök az úton megállítják és ellenőrzik. A kormány által is elfogadott javaslatok között szerepel, hogy a biztosítói adatbázist kössék össze a rendőrség számítógépes rendszerével, és ily módon is igyekezzenek kiszűrni a nem biztosított járműveket. Mindemellett jelentősen emelnék a biztosítás nélküli közlekedésért kiszabott, ma átlagosan 150 fontos (55 ezer forintos) büntetést is: alighanem ennek alacsony mértéke is hozzájárul ugyanis ahhoz, hogy a felmérések szerint hétből egy brit autós valamikor már közlekedett biztosítás nélkül.

Magyarországon jobb a helyzet

A Magyar Biztosítók Szövetségének csak becslései vannak arra vonatkozóan, hányan közlekednek biztosítás nélkül a magyar utakon - mondta el az Indexnek Ragályi István, a szervezet gépjármű-kárrendezési irodájának vezetője. A Mabisz az erre szolgáló alapból évente mintegy 1,5 milliárd forintot fizet ki a nem biztosított járművek által okozott károk miatt, ez mind az összeget, mind az esetszámot (kb. 5000) tekintve mintegy 2-2,5 százaléka az összes kárnak. Ebből adódóan ennyi lehet a kötelező nélkül közlekedő járművek aránya is. Ez európai összehasonlításban kedvező aránynak mondható, ennél lényegesen alacsonyabb arányszámmal csak azok az országok bírnak, ahol a rendszám is a vezető tulajdona. A szűrés így szinte automatikus, Svájcban és Hollandiában egy százalék alatti a kötelező nélkül közlekedők aránya.

A kocsik bezúzását Ragályi István túlzásnak tartja, szerinte alighanem olyan esetekben kerülhet erre sor Angliában is, amikor az autó műszakilag is alkalmatlan állapotban van. Magyarországon a kötelező nélkül autózók szabálysértési bírságot kapnak, Ragályi István szerint azonban a legnagyobb büntetés az, hogy az így okozott kárt ki kell fizetni. A Mabisz ugyanis a károsultnak ugyan fizet, de regressz igénnyel él az okozóval szemben, a kár pedig akár több millió forint is lehet. Igaz, az évi 1,5 milliárd forintnak csak a negyven százalékát tudják behajtani, az esetek nagyobb részében ugyanis a károkozó vagy eltűnik, vagy nincs végrehajtható vagyona.