További Világ cikkek
Nem babra megy
Morzsira az isten agarát is
Az óriási élelmiszeripari cégek mostanában startoltak rá igazán az üzletágra, miután felmérték, hogy sokkal gyorsabban növekszik, mint az emberi tápipar. Ráadásul kimutatták, hogy míg a vásárlók saját táplálásukat hajlamosak az olcsóbb márkákra való átszokással gazdaságosabbá tenni, a kis kedvenceknek mindig a drágább, a reklámok szerint egészségesebb eleségekből vesznek.
A világon átívelő nagy párharc
A Mars a Royal Canin megvételével igen erős lesz Európában. Ha a Nestlé, amely a legnagyobb piaci szereplő az Egyesült Államokban, megszerzi a Ralston Purinát, az ország második legnagyobb eledelgyártóját, az USA piacán messze a legnagyobb játékossá válik. A Mars - hiába ad el évi 14 milliárd dollár értékű Snickers, M&M's, Uncle Ben's és egyéb terméket Amerikában - ezen a terepen elemzők szerint túl kicsi a további terjeszkedéshez.
A Nestlé a Ralstonnal együtt - ha a felvásárlást egyáltalán engedélyezik az unió versenyhatóságai - az európai szárazeledel-piacon fenyegethette volna a Mars egyeduralmát, ám az ebben a szegmensben legnagyobbnak számító Royal Caninnel együtt a csokisok nyeregben maradhatnak. (A Nestlé az év elején ugyan megvette a Ralstont 10,4 milliárd dollárért, de a TheDeal.com szerint egyáltalán nem biztos, hogy erre rábólintanak a versenyhivatalok. Az EU hatóságai az ügy vizsgálatát éppen most hosszabbították meg 2 héttel.) Hát ilyen kemény a kutya- és macskaipari verseny.
Ugyanaz magyarba'
A globális gazdaság idején a magyar piac sem kivétel, nálunk is a két óriás uralkodik. A Mars (Best Foods ) a Pedigree, a Whiskas, a Kitekat és a Chappi márka tulajdonosa. Magyar földön a száraz tápokat gyártják, a konzerveket Ausztriából és Németországból hozzák be. A Nestlé a Darlingot és a Friskiest futtatja, amelyeket mind a büki üzemében állítja elő.
Tízmilliárdos hazai piac
Mayer Zsolt, a Master Foods Bt. pr-menedzsere a teljes magyarországi táppiacot nagyjából 10 milliárd forintosra becsülte. Pontosabb közelítést annál nem kaptunk, mint hogy a két nagy "meghatározó" részesedéssel bír. Az utánuk következő, harmadik helyezett a Porcijó termékeket gyártó Bábolna Rt., amelyet a sajtóban gyakran neveznek zászlóshajónak, pedig csak egy mezőgazdasági és élelmiszeripari részvénytársaságról van szó. Ők a nagy hipermarketek számára úgynevezett "on label" termékeket is szállítanak, ami magyarul annyit tesz, hogy az eledelekre az illető áruházlánc neve kerül.
Véres konklúzió
Akinek a kutyája rendszeresen passzíroz véres csontszilánkokat a szőnyegbe - ilyen például az Index Kutyaügyi Alosztályának riportere is - az megérti, hogy a rendszerváltás után a magyarok miért fordultak olyan vallásos buzgalommal a nagynyomású kárpittisztító gépek és a száraz tápok felé.