További Világ cikkek
Nem babra megy
![]() |
Morzsira az isten agarát is
Az óriási élelmiszeripari cégek mostanában startoltak rá igazán az üzletágra, miután felmérték, hogy sokkal gyorsabban növekszik, mint az emberi tápipar. Ráadásul kimutatták, hogy míg a vásárlók saját táplálásukat hajlamosak az olcsóbb márkákra való átszokással gazdaságosabbá tenni, a kis kedvenceknek mindig a drágább, a reklámok szerint egészségesebb eleségekből vesznek.
A világon átívelő nagy párharc
A Mars a Royal Canin megvételével igen erős lesz Európában. Ha a Nestlé, amely a legnagyobb piaci szereplő az Egyesült Államokban, megszerzi a Ralston Purinát, az ország második legnagyobb eledelgyártóját, az USA piacán messze a legnagyobb játékossá válik. A Mars - hiába ad el évi 14 milliárd dollár értékű Snickers, M&M's, Uncle Ben's és egyéb terméket Amerikában - ezen a terepen elemzők szerint túl kicsi a további terjeszkedéshez.
A Nestlé a Ralstonnal együtt - ha a felvásárlást egyáltalán engedélyezik az unió versenyhatóságai - az európai szárazeledel-piacon fenyegethette volna a Mars egyeduralmát, ám az ebben a szegmensben legnagyobbnak számító Royal Caninnel együtt a csokisok nyeregben maradhatnak. (A Nestlé az év elején ugyan megvette a Ralstont 10,4 milliárd dollárért, de a TheDeal.com szerint egyáltalán nem biztos, hogy erre rábólintanak a versenyhivatalok. Az EU hatóságai az ügy vizsgálatát éppen most hosszabbították meg 2 héttel.) Hát ilyen kemény a kutya- és macskaipari verseny.
Ugyanaz magyarba'
A globális gazdaság idején a magyar piac sem kivétel, nálunk is a két óriás uralkodik. A Mars (Best Foods ) a Pedigree, a Whiskas, a Kitekat és a Chappi márka tulajdonosa. Magyar földön a száraz tápokat gyártják, a konzerveket Ausztriából és Németországból hozzák be. A Nestlé a Darlingot és a Friskiest futtatja, amelyeket mind a büki üzemében állítja elő.
Tízmilliárdos hazai piac
Mayer Zsolt, a Master Foods Bt. pr-menedzsere a teljes magyarországi táppiacot nagyjából 10 milliárd forintosra becsülte. Pontosabb közelítést annál nem kaptunk, mint hogy a két nagy "meghatározó" részesedéssel bír. Az utánuk következő, harmadik helyezett a Porcijó termékeket gyártó Bábolna Rt., amelyet a sajtóban gyakran neveznek zászlóshajónak, pedig csak egy mezőgazdasági és élelmiszeripari részvénytársaságról van szó. Ők a nagy hipermarketek számára úgynevezett "on label" termékeket is szállítanak, ami magyarul annyit tesz, hogy az eledelekre az illető áruházlánc neve kerül.
Véres konklúzió
Akinek a kutyája rendszeresen passzíroz véres csontszilánkokat a szőnyegbe - ilyen például az Index Kutyaügyi Alosztályának riportere is - az megérti, hogy a rendszerváltás után a magyarok miért fordultak olyan vallásos buzgalommal a nagynyomású kárpittisztító gépek és a száraz tápok felé.