Amikor a főnökök csak legóznak

2002.04.15. 08:08
Játszva tanul az ember a leggyorsabban - vélhetik vállalati tanácsadók, amikor tekintélyes méretű Lego-koffereket hurcolnak be a menedzserek irodáiba. A játékgyártó "Serious Play" fantázianevű készlete telitalálatnak bizonyult. Vezető cégek, köztük a Nokia és az Eon menedzserei használják stratégiai megbeszéléseiken az építőkockákat.
Az első lépés a játékkal ismerkedés, a bemelegítés. Több évtizednyi Lego-elvonás után a tisztességben megőszült menedzsereknek kereken két órára van szüksége, míg újból hozzászoknak a dudoros építőkockákhoz.

Ekkor kezdődhet a munka. A vállalatod versenyautóra, vagy inkább erődítményre hasonlít? A fő konkurencia vajon egy farkas, netán rinocérosz? Mindezt kiválóan lehet ábrázolni a Lego segítségével.

A "Real Time Strategy" workshopok alkalmával két napra ambíciózus Lego építészekké válnak, és a legjobb kockák tulajdonjogán vitatkoznak a kedélytelen nyakkendős főnökök. Az összejövetel végén közösen felépítik a cégük üzleti környezetének színes 3 dimenziós modelljét.

Kétkezi vállalatépítés

A Lego Serious Play Edition a vállalati tanácsadók legújabb játékszere. Minden "Strategy" készlet 6500 darab játékkockát tartalmaz, beleértve az egészen kicsi gyerekeknek való Duplo, illetve a komoly Lego Technic sorozatot is.

A "Serious Play" ötlete olyan egyszerű, mint minden ami Lego. Játszva tanul a leggyorsabban az ember. És pontosabb képet alkot a valóságról, ha a kezét használja. Mostanáig egy vállalat helyzetét csak számoszlopok és szavak voltak képesek leírni. Most már viszont fel lehet építeni a pontos mását - mondta a német Manager Magazinnak Robert Rasmussen, a főnököknek szánt játékot forgalmazó Executive Discovery elnöke.

Az üzleti világ közös megkonstruálása Rasmussen szerint két előnnyel jár: egyrészt jobban tudatosul a résztvevőkben a cég képe, másrészt a menedzserek a közös élmény során kiegyenlíthetik a véleménykülönbségeket, és helyzeteket is eljátszhatnak.

De mire gondolnak a 60 éves vállalat- és osztályvezetők, amikor a Lego szót hallják? Rasmussen elismeri, hogy mindig akadnak, akik a többiek kedvét rontani igyekeznek. De a kezdeti szkepszis után a legtöbben lelkesen vetik magukat a közös munkába. A "Strategy" készlet első kipróbálói új internetes cégek vezetői voltak. De olyan európai óriásvállalatoknál is, mint például a Nokia, Orange, Alcatel, sikerült már megépíteni a cég Lego modelljét.

Az ideális munkatárs

A Lego rendszer ez alkalommal is a részletekig ki van dolgozva, a játék moderátora (a legtöbb esetben a vállalati tanácsadó) ehhez külön képzésen vesz részt. Ugyanis nem elég pár vödör kockát kiborítani az asztalra - mondta Rasmussen.

A "Serious Play" játék 5 évnyi fejlesztés gyümölcse, és itt is vannak szabályok, mint minden csoportterápiánál. Az első két órában a résztvevők egy 250 darabos kezdő készletet kapnak. Ebből mindenkinek meg kell építenie az ideális munkatársat. Persze meg is kell magyaráznia, miért pont az övé az ideális típus.

A következő lépésben a cég magját kell felépíteni. Ehhez a moderátor 2000 újabb kockát bocsát a résztvevők rendelkezésére. A kockákat úgy válogatják, hogy asszociációkat váltsanak ki. Az átlátszó darabok az átláthatóságot, a gumiszalagok a rugalmasságok szimbolizálhatják.

Megépül a góliát

Sok állatfigura is előkerül a dobozokból. Az állatok ugyanis kiválóan alkalmasak az asszociációra - mondta Rasmussen. A második szakasz megépítésére minden résztvevőnek 45 perce van. Ezt követőek a különböző modelleket közös megegyezéssel egy nagy egységgé kell összeszerelni.

Ez a góliát mintegy egy négyzetméteres, és a legtöbb esetben igen kreatívan fest - mondta Rasmussen. Egy részvevőnek el kell magyaráznia, miért írja le ez a fantáziaépítmény a cégüket.

Mi történik akkor, ha a menedzserek nem tudnak megegyezni a végleges modell kialakításában? Akkor alapvető gondokkal küzd a cég, amit mi nem tudunk megoldani - jelentette ki Rasmussen. De ilyen eset is előfordult már, és ezért a tapasztalatért is igen hálásak voltak a menedzserek.

A workshop hátralevő óráiban a résztvevők a külső faktorokat, például a részvénypiacokat, az olajárat és a médiát beépítik a modellbe. Végül a csapat krízishelyzetet játszik, hogyan változik a cég, ha beüt az A esemény? Mihez kezdenének? A kész Lego modell gyakran a konferenciateremben vagy a bejárati folyosón marad kiállítva.

Készül a "Beast" is

A menedzser Lego kezdeményezés alapjait két professzor teremtette meg. Bart Victor, a Nashville-i Vanderbilt egyetemről, és Johan Roos, a svájci non-profit Imagination Lab munkatársa. A 90-es évek közepén mindketten tanácsadóként vettek részt a Lego stratégiai terveinek elkészítésében. Ennek során született az ötlet, hogy a folyamatokat nem csak átgondolni, de megépíteni is lehet.

Amikor 2001 végén piacérett lett a termék, a fejlesztőcsapat megalapította az Executive Discovery-t. A "Real Time Strategy" az első termékük. Az Executive Discovery nem közvetlenül értékesíti a cégeknek a Lego készleteket, hanem kiválasztott vállalati tanácsadókkal működik együtt.

Nem ülnek a földre

A cég további különleges készleteket készít elő a menedzserek számára. A következő előreláthatólag a "Beast" lesz. Beast (vadállat) alatt azt a problémát értjük. ami soha nem akar elmúlni - mondta Rasmussen. Készülőben van a "Leadership" készlet is.

Egy hibája mindenesetre van a Lego élménynek. Ugyan ki legózik az asztalnál? - kérdezhették egymástól a fejlesztők. De aztán végül azt asztal ellenében inkább elvetették az eredeti helyszínt, a padlót - mondta Rasmussen. Végül is felnőttek számára éppen elég, hogy építőkockákkal játszanak.