Verseny van
Brüsszel szerint örvendetes, hogy átlagban nem térnek el jelentősen az új tagországok autóárai az EU15 átlagától. Az eurózónán belül Németországban a legdrágábbak és Finnországban a legolcsóbbak az autók. Az pedig, hogy egyes országokban kismértékben ugyan, de csökkentek az árak, azt jelzi, hogy a verseny megjelent az autóiparban is - idézi a Rapid Mario Monti versenybiztost.
Egy év alatt 4,9 százalékról 4,4 százalékra csökkent az átlagos különbség az eurózónán belüli piacokon. A legdrágább és a legolcsóbb tagállam közötti eltérés változatlan maradt: kilencven modell összehasonlítása alapján Finnországban átlag tíz százalékkal olcsóbbak az új autók, mint Németországban. Továbbra is lehet tehát spórolni a külföldi vásárlásokkal.
Az új tagállamok autóárai valamivel alatta maradnak a régi tagállamok átlagának, bár a cseh-, a magyarországi és a szlovákiai árak az olcsóbb eurózónatagok árai környékén mozognak. Lengyelországban a legolcsóbbak az autók, átlagosan kilenc százalékkal kerülnek kevesebbe, mint Finnországban, bár nem minden kategóriában. A luxusautók például drágábbak Lengyelországban, mint az eurózónában.
Kérdéses az ÁFA
Mint az Index korábban megírta, új autók esetében előre nem látható költséget jelenthet az APEH/VPOP véleménye szerint túl alacsony összegről szóló, bárha teljesen legális számla. Egyelőre nem ismeretes, mekkora az éppen engedélyezett eltérés.
Ezt túllépő megtakarítás esetén az áfaalapot növelő regisztrációs adót nem a feltüntetett vételárhoz csapják hozzá, hanem a belföldi árból számolnak vissza. A végeredmény az lehet, hogy az eredeti számlaértékre vetítve 25 százaléknál jóval magasabb ÁFÁ-t követelnek a külföldről hozott új autó után, esetleg teljesen elolvasztva a remélt megtakarítást.