Hétfőtől öt fontért lehet behajtani London belvárosába

2003.02.17. 10:28
A sokak által várt teljes felfordulás nélkül, viszonylag simán lépett életbe hétfő reggel Londonban a világ eddigi legnagyobb városi forgalomkorlátozási kísérlete: helyi idő szerint reggel hét órától az autósok csak napi 5 fontért - majdnem 2 ezer forintért - hajthatnak be a belső kerületekbe. A díjfizetési kötelezettség első másfél órájában a szokásosnál jóval gyengébb volt a forgalom a belső körzetek útjain, hétfő mindazonáltal a rendes télvégi iskolai szünet kezdőnapja is volt, amikor általában 20 százalékkal kisebb a forgalom Londonban a szokásosnál.
A program meghirdetett célja Belső-London napi 200 ezres autóforgalmának 10-15 százalékos csökkentése. Hétfő reggel a tervet kitaláló londoni polgármester, Ken Livingstone is azt mondta, hogy a rendszer igazi próbája a szünet utáni első munkanap lesz. Livingstone korábban éppen azzal indokolta a díjfizetési kötelezettség "kényszerű" bevezetését, hogy az utóbbi években tömegessé vált a gyerekek autóztatása az iskolákba, és a reggeli csúcsforgalom jelentős részét szerinte már ez adja.

Az iskolák panaszkodnak

A díjfizetés legfőbb ellenzői között vannak azonban a belső kerületek iskolái is, amelyek arra panaszkodnak, hogy a tanárok máris elvándorolnak a külsőbb városrészek iskoláiba, ahová a napi öt font megfizetése nélkül is autóval tudnak a munkahelyükre menni. A díjrendszer haszonélvezői közé tartoznak az érintett körzetekben működő ingatlanügynökségek, mivel a zónában eddig 15 százalékkal emelkedtek a lakásárak. Aki ugyanis a körzeten belül lakik, annak 90 százalékos kedvezmény jár a napi díjból.

A rendelet értelmében a Hyde Parktól a Tower Bridge-ig terjedő 8 négyzetmérföldes körzetet tették fizetőssé a négy- vagy többkerekű, benzin- vagy dízelmotorral hajtott magántulajdonú járművek vezetőinek. A fizetési kötelezettség hétköznapokon reggel hét órától este fél hétig tart.

Mobilon is lehet fizetni

Az ötfontos díj naponta tetszőleges számú behajtásra jogosít, de este 10 óráig mindenképpen ki kell fizetni az összeget, különben a többszörösére emelkedik a tarifa. Fizetni előzetesen vagy utólagosan interneten, telefonon, mobiltelefonról egy megadott számra küldött sms-sel, illetve benzinkutaknál és újságárudákban lehet, de a zónahatáron nem.

A külföldiek sem lóghatnak

A díjfizetés alól a magánhasználatú járművek közül csak a mopedek, valamint az elektromos, illetve földgázhajtású autók mentesülnek. A külföldi rendszám azonban nem jelent mentességet, és a rendszert üzemeltető Transport for London közhasznú társaság szerződést is kötött egy behajtó céggel, amely elvileg Európa legtöbb országában jogosult lesz kikérni a nemfizető autósok adatait. Jogi szakértők szerint viszont a helyi szabályozások ezt sok esetben nem teszik lehetővé.

Évi százharmincmillió fontos bevétel

Az autók rendszámát és típusát az övezet határán és belterületén felszerelt hétszáz kamera, valamint tíz mozgó felvevőegység rögzíti, és az adatokat továbbítja a feldolgozó központba, ahol számítógép ellenőrzi, hogy a díjköteles körzetbe behajtók fizettek-e. A több százmillió fontért kiépített rendszer az előzetes számítások szerint évi 130 millió - napi félmillió - font bevételt hoz, amelyet a polgármester ígérete szerint a londoni tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak.

Sokan már kaptak büntetőcédulát

A rendszer gyermekbetegségeit jelzi, hogy jóllehet a fizetési kötelezettség csak hétfőn kezdődik, máris több tucatnyi autós kapott büntetőcédulát elmaradt díjfizetés miatt. Livingstone vasárnap ezt azzal magyarázta, hogy "valaki rossz gombot nyomott meg". A jövőre esedékes londoni polgármester-választás konzervatív jelöltje, Steven Norris vasárnap azt mondta: győzelme esetén felszámolná a díjfizetős rendszert, és jobb forgalomszervezéssel csökkentené a torlódást London belvárosában.