Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Megszerezte a Swisst a Lufthansa

2005.06.03. 08:43
Kapcsolódó cikkek (1)
A német Lufthansa légitársaság pénteken bejelentette, hogy a csütörtökön lejárt határidőig megszerezte a svájci Swiss International Air Lines Ltd. 96 százalékát. A Swiss 84,6 százalékát a nagy részvényesek ajánlották fel még korábban, a többit a kisrészvényeseknek tett vételi ajánlat alapján szerezte meg a Lufthansa.

A két cég márciusi egyetértése alapján a Lufthansa május 4-én tett ajánlatot a Swissre: részvényenként 8,96 svájci frankot ajánlott a Swiss kisrészvényeseknek, akiknél még a társaság 15 százaléka volt. Az ajánlott ár a zürichi nyitóárak harminc napi átlaga március 23-tól számítva.

Március 23-án mindkét vállalat felügyelő bizottsága, illetve a Swiss nagyrészvényeseinek többsége, köztük a svájci kormány is egyetértett a felvásárlással. A nagyrészvényesek, a részvények majdnem 85 százalékának erejéig, már akkor elfogadták a Lufthansa ajánlatát.

Önálló marad

Az elképzelések szerint a Swiss leányvállalatként kerülne 100 százalékos Lufthansa-tulajdonba, a Swiss márkanevet megőrizné, és önállóan működne. A most még 4 százalékot birtokló kisrészvényeseknek tíz munkanapos további gondolkodási időt adtak június 22-ig, utána minden bizonnyal megkezdik a részvények bevonását. A Lufthansa eredetileg 310 millió eurós irányárat közölt, ebből 45 millió euró juthat a kisrészvényeseknek.

A németek azzal számolnak, hogy Frankfurt és München mellett Zürich lesz a harmadik nagy nemzetközi légiforgalmi csomópontjuk. A svájciak számára ugyancsak fontos, hogy Zürich-Kloten ne süllyedjen le a regionális repülőterek rangjára.

A Lufthansa-Swiss fúzió a legnagyobb légiforgalmi összeolvadás azóta, hogy az Air France tavaly megszerezte a holland KLM-et. A Lufthansa második próbálkozásra szerzi meg a Swiss-t.

Csökken a Swiss vesztesége

A kilencvenes évek közepén privatizált Lufthansa a világ egyik legnagyobb légiforgalmi vállalata, 2004-ben első ízben szállított több mint 50 millió utast. A Lufthansa tavaly kemény takarékossági intézkedések után 400 millió eurós adózott eredményre tett szert, a 2003-as 984 millió eurós veszteség után. A Lufthansa és regionális partnereinek járatai a világ 450 városát kötik össze egymással.

A Swiss 80 gépből álló flottájával a közepes nagyságú légitársaságok közé tartozik, 2001-ben jött létre a csődbe ment, patinás Swissair romjain, de folyamatosan szanálási gondokkal küszködött. Tavaly a Swiss 140 millió frankos adó utáni veszteséget szenvedett, egy évvel korábban a mínusz 687 millió svájci frank volt.

A Swiss legnagyobb részvényese a svájci szövetségi kormányzat volt 20 százalékkal, nagyrészvényes volt Zürich kanton és két vezető svájci bankcsoport, a Crédit Suisse és a UBS is.

A Swiss szanálását az átvétel után is folytatják. Lényegesen csökkenteni akarják a költségeket, de egyelőre nem tudni, hány embert akarnak elbocsátani. A Swissair-Swiss egykoron 12 ezer embert foglalkoztatott, mára számuk 7300-ra csökkent. A Swiss nehézségeit részben az úgynevezett fapados légi járatokat üzemeltető társaságok konkurenciája okozta.

Csökkentette az idei első negyedben veszteségét a Swiss: 44 millió svájci frankra (28,5 millió euró), a tavalyi első negyed 78 millió frankjához képest. Az átlagos járatkihasználtság 74,2 százalékos volt az egy évvel korábbi 71,6 százalék helyett.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!