Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Kártérítés jár a késésért

2005.02.16. 16:46
Csütörtökön lép életbe a légi utasok jogait szabályozó uniós rendelkezés, mely az eddigieknél jobban védi az utasokat a légitársaságokkal szemben. Ezentúl kártérítést kap az az utas, aki túlfoglalás, vagy jelentősebb késés miatt marad le valamilyen járatról. Ezen kívül új szabályok lépnek életbe a balesetekkel kapcsolatban, poggyászok sérülésére, elvesztésére.
Hosszú előkészületek után az Európai Bizottság javaslatára az Európai Unió elfogadta új, a légi utasok jogait megszilárdító jogszabályát, mely csütörtökön lép életbe. Az új rendelkezés értelmében az utasok kártérítést kérhetnek a légitársaságoktól, ha nem megfelelően szolgálják ki őket.

Kártérítés késésért és túlfoglalásért

Ha a légitársaságok megtagadják az utastól a beszállást a társaság hibája miatt, akkor az utas kártérítést kérhet. Ha túlfoglalás történik, vagyis a légitársaság több jegyet ad el, mint ahány ülőhely van a gépen, előfordulhat, hogy hiába van valakinek érvényes jegye, nem szállhat fel a repülőre. Ilyen esetekben a cégnek először az önként jelentkezőket kell felkérnie, hogy azok adják át ülőhelyüket - természetesen kártérítés fejében.

Ha nincs önkéntes, vagy valaki nem önszántából marad le a repülőről, akkor meghatározott összegű kártérítés jár az utasnak. A kártérítésen felül a légitársaságnak vissza kell térítenie a jegyárat, ha az utas is ezt szeretné. Ha nem, akkor étel, italt, sőt, ha szükséges, szállodai elhelyezést is biztosítania kell az utas számára.

Járattörléseknél hasonló kártérítést, illetve szolgáltatásokat kell nyújtania a légitársaságnak, kivéve, ha idejében értesítette az utasokat és más közlekedési lehetőséget is biztosított nekik. Persze az utasoknak a más közlekedési lehetőséggel is az eredetivel közel azonos időben kell megérkezniük.

Poggyász és szervezett utak

Az új szabályozás szerint fokozottan kell figyelni az utasok poggyászára is, hiszen ha az elveszik, vagy megsérül, esetleg késve érkezik meg, akkor az utas kérhet kártérítést erre is.

Akkor is fel lehet lépni kárigénnyel utazási irodánál, ha az nem azt nyújtja, amiben előzetesen megállapodtak. Ezen kívül, ha a meghirdetett szolgáltatások jelentős része meghiúsul, az irodának segítséget kell nyújtania, és külön költség felszámolása nélkül meg kell szervezni a visszautat.

A csütörtökön életbe lépő változások valamennyi menetrend szerinti és charterjáratra érvényesek függetlenül attól, hogy belföldi vagy nemzetközi járatról van szó. Természetesen a hagyományos és diszkont légitársaságoknak is be kell tartaniuk az új szabályozást.

A légitársaságok benyújtották hivatalos panaszukat az Európai Unió bíróságának a szabályozással szemben.