Ilona
18 °C
34 °C

Eladja európai luxusmárkáit a Ford

2007.06.13. 08:10
Az amerikai piacra akar koncentrálni a Ford tavalyi veszteségei után, ezért eladná európai luxusmárkáit. A brit Jaguár és Land Rover, és a svéd Volvo így új tulajdonoshoz kerülhet.

Vevőt keres a svéd Volvo, illetve a brit Jaguar és Land Rover autómárkákra az amerikai Ford Motor Corp. - derült ki magukat megnevezni nem kívánó forrásokból.

A tavaly 12,6 milliárd dollár veszteséget elszenvedő nagyvállalat az amerikai piacra akar koncentrálni, ezért értékesíti Premier Automotive Group (PAG) néven összefogott európai prémiumautó-gyártóit. Az értékesítéshez a Goldman Sachs Groupot és a Morgan Stanleyt kérték fel tanácsadónak, az akció Project Swift néven fut, ami jól mutatja, mennyire sürgős a Fordnak, hogy túladjon a tavaly 2,32 milliárd dollár veszteséggel működő PAG-csoporton.

A Jaguar eladása mintegy tízezer, a Land Roveré kilencezer nagy-britanniai munkavállalót érint. Szakértők lakonikusan úgy értékelik a lépést, hogy a cég kénytelen kevesebbet fogni, hogy többet markolhasson, karcsúsítás nélkül ugyanis azt kockáztatja, hogy előbb-utóbb elveszti tőkéjét. A hír meglepő annak tükrében, hogy Alan Mulally, a Ford vezérigazgatója januárban még határozottan azt nyilatkozta, hogy nem kívánják eladni a Jaguart és a Land Rovert. A Jaguar gyártása egyébként veszteséges, míg a Land Roveré és a Volvóé profitábilis.

A társaság márciusban már eladta egyik luxusmárkáját, a James Bond-filmekből ismert Aston Martint, amelyet a David Richards volt autóversenyző által vezetett befektetői konzorcium vásárolt meg 848 millió dollárért.

Az elmúlt napokban már megjelent a sajtóban a luxusmárkák eladásának híre, akkor arról szóltak a tudósítások, hogy az Alchemy Partners LLP tőketársaság 3 milliárd fontot (5,9 milliárd dollárt) ajánl a PAG márkáiért. Most Jon Moulton, az Alchemy ügyvezető partnere cáfolta ezt az információt. Egy másik hírbe hozott vevőjelölt, a francia Renault SA vezérigazgatója, Carlos Ghosn egy hete azt nyilatkozta a Le Parisien újságnak, hogy egy újabb autómárka megvásárlása a Renault és a Nissan mellé nem hozna semmilyen azonnali hasznot a cégcsoportnak.