Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Az NDK-s Piroska lenyelte a francia farkast

2001.10.03. 12:09
A német pezsgőpiacon igazi gazdasági szenzációnak számít a hír: egy keleti cég (igaz, csaknem százötven éves múlttal a háta mögött) felvásárolt egy Európa-szerte ismert nyugati konkurenst. A vevő neve Rotkäppchen (Piroska), az "áldozat" a francia Mumm.
A szakmán belüli erőpróbában ezúttal - ritka kivételként - a keleti fél bizonyult erősebbnek - közölte az MTI. Dacára annak, hogy 11 évvel ezelőtt a freyburgi pincészet reménytelenül elavultnak és (javában dúlt a kelet-németországi privatizáció!) eladhatatlannak tűnt. A vagyonügynökségtől érkező potenciális befektetők az üzleti könyvek és a berendezések megtekintése után csak legyintettek és távoztak.

Komoly múlt

Freyburgban nagy hagyománya volt a pezsgőérlelésnek. Az 1856-ban alapított cég két évtizeddel később már Németország egyik legismertebb és legkedveltebb pezsgőjét állította elő. A háború után a Rotkäppchen pár évig osztozott azoknak a keletnémet áruknak a sorsában, amelyekre szinte senki nem volt már kíváncsi az Elbától keletre. 1991-ben alig 1,5 millió palack fogyott belőle, mivel a keletnémetek tömegesen pártoltak át a nyugati konkurenciához (Henkell, Mumm, Deinhard, Kupferberg, Söhnlein).

Gyors fellendülés a rendszerváltás után

Az 1993-as esztendőben a "Piroska" megkezdte a kilábalást a gödörből. A vagyonügynökség által ügyvezető igazgatóvá kinevezett Gunter Heise (1990-ig a pincészet műszaki vezetője) néhány kollégájával együtt megvásárolta a Treuhandanstalttól a freyburgi céget; "besegített" nekik Harald Eckes is, aki 40 százalékos részt szerzett a vállalatban.

Az új menedzsment pár év alatt csodát művelt: az amúgy értékesítési gondokkal küzdő német pezsgőpiacon a Rotka:ppchen - ügyes marketing- és reklámfogásoknak köszönhetően - az egyik legkedveltebb márka lett. Tavaly 49 millió palack hagyta el Freyburgot - igaz, ennek túlnyomó része a volt NDK területén talált vevőre. A nyugati tartományok piacán a Rotka:ppchen részesedése mindössze 3 százalékos - ezzel szemben keleten 57 százalékkal toronymagasan vezeti a pezsgők listáját.

Százmillió palack

A Mumm cég lenyelésével a freyburgiak a második legnagyobb német pezsgőérlelővé léptek elő (a Mumm márka mellett övék lett a Jules Mumm és az MM márka is). A négy márka együttes forgalma tavaly elérte a százmillió palackot. Ez pedig alig marad el a piacon legnagyobb részesedéssel bíró Henkell-Söhnlein cég mutatójától. Freyburgban nem titkolják, hogy céljuk az éllovas pozíciójának a megszerzése.

A magyar kapcsolat

Érdekessége a német vetélkedőnek, hogy mindkét szereplő Magyarországon is érdekelt: a Henkell tulajdonában van a balatonboglári pincészet (BB pezsgő, borok, üdítők), míg az Eckes-Granini konszern (a Rotka:ppchen 40 százalékos tulajdonosa) a Siófoki Állami Gazdaságot vásárolta fel hét évvel ezelőtt; azóta a Sió üdítőkön is olvasható az Eckes márkanév.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!