Rekordköltés netes reklámokra

2006.04.28. 09:26
Újabb rekordot ért el tavaly az amerikai online hirdetési piac, a 12,5 milliárd dolláros forgalom 30 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A magyar online hirdetési index (MOHI) adatai szerint a nagy hirdetők 2005-ben közel egymilliárd forinttal költöttek többet, mint 2004-ben.
Újabb rekordot ért el tavaly az amerikai online hirdetési piac, a 12,5 milliárd dolláros forgalom 30 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest - derül ki az Interactive Advertising Bureau adataiból. A rekordbevétel ellenére a webes reklámköltések a teljes amerikai hirdetési piac mindössze öt százalékát adták tavaly, míg 2004-ben négy százalék volt a terület részesedése.

Az előző évekhez hasonlóan 2005-ben is az internetes keresésekkel kapcsolatos hirdetésekből származott a legtöbb bevétel, a teljes forgalom 41 százaléka. Egy évvel korábban ez az arány még csak 39 százalék volt. A második legnagyobb kategóriát 4,3 milliárd dollárral a képi hirdetések jelentették tavaly az Egyesült Államok online reklámpiacán, míg az apróhirdetésekből 2,1 milliárd dolláros bevétel volt. Az internet egy folyamatosan változó csatorna, amely a hirdetők számára sok lehetőséget kínál márkájuk népszerűsítésére a leginkább költséghatékony módon, hiszen nagy előnye, hogy az üzenet az optimá-lis időpontban és azokhoz jut el, akiket megcéloz az adott társaság.

Az amerikainál is látványosabb fejlődés ment végbe Nagy-Britannia online hirdetési piacán, amely tavaly 2004-hez képest 66 százalékkal, 1,37 milliárd fontra (520,99 milliárd forint) bővült az Internet Advertising Bureau adatai szerint. Ezzel a teljes brit reklámpiacból 7,8 százalékot hasított ki magának, míg egy évvel korábban ez még csak 4,9 százalék volt. A webes csatorna már népszerűbb a szigetországi hirdetők körében, mint a rádió, a színes magazinok vagy a kültéri reklámok. A tavalyi eredmények túlszárnyalták az előzetes várakozásokat, és elemzők szerint a következő nagy mérföldkő, a kétmilliárd fontos bevétel elérése akár már ebben az évben megvalósulhat.

Hárommilliárd fölötti netreklámköltés nálunk

A magyar online hirdetési index (MOHI) adatai szerint a nagy hirdetők 2005-ben közel egymilliárd forinttal költöttek többet, mint 2004-ben. A MOHI-t alkotó nyolc internetes tartalomszolgáltató, a Habostorta, a Házipatika, az Index, a Napi Online, az Origo, a Portfólió, a Ringier Online, a Sanoma Online az álláshirdetések nélkül kalkulált online hirdetési piac 65-70 százalékát teszi ki. Az ügynökségi jutalékkal csökkentett online reklámbevételük tavaly 3,44 milliárd forintot tett ki az online direkt és a keresőmarketing nélkül.

A meghatározó magyar internetes médiatulajdonosok összesített reklámbevétele 2004-ben 2,46 milliárd forint volt, 50,54 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A hazai webes hirdetési piac lendülete úgy tűnik, az idén is kitart, a választások mellett komoly felfutást hozhat a labdarúgó-világbajnokság is az online hirdetési piacon, becslések szerint 25-30 százalékos bővüléssel lehet számolni. Komoly fellendülést hoztak az első negyedévben a politikai hirdetések, és a MOHI adatai szerint január és március között minden korábbinál nagyobb ütemben, 70 százalékkal emelkedett az indexet alkotó online cégek árbevétele 2005 hasonló időszakához képest, megközelítve az egymilliárd forintot.

A szakértők szerint a világ internetes hirdetési piaca az idén várhatóan 22,4 milliárd dollárt tesz ki, ez tavalyhoz képest közel 24 százalékos növekedést jelent - derül ki a ZenithOptimedia piackutató cég tanulmányából. A társaság előrejelzése szerint 2008-ban már közel 30 milliárd dollárt költenek el a hirdetők az interneten. Ez a növekedési ütem jóval meghaladja a teljes hirdetési piacét, így az online reklám a tavalyi 4,6 után 2008-ra már 6,4 százalékát adja a teljes szegmensnek.