Meghalt az anyós, dől a pénz

2007.09.09. 09:15
Amerikai kutatók kimutatták, hány százalékkal és hogyan befolyásolja egy cég eredményét, ha az egyik vezetője elveszíti valamelyik hozzátartozóját. A házastársak, szülők elvesztése jelentős visszaesést okoz, azonban az anyós halála megnöveli a nyereséget.

Három amerikai közgazdász arra keresett választ, hogy kell-e a részvényeseknek aggódniuk osztalékuk nagysága miatt, ha az érintett vállalat vezetőjének valamely családtagja elhalálozott. Nos kell, ha gyermek hal meg, anyós esetén viszont más a helyzet.

A The Wall Street Journal című amerikai üzleti lap által közölt cikk szerint Richard A. DeFusco, Robert R. Johnson és Thomas S. Zorn 75 ezer vállalat adatait elemezte. Mint kiderült, egy topmenedzser gyermekének elhalálozása hat leginkább negatívan egy vállalat eredményeire: a következő két évben a cég nyeresége több mint ötödével (21,4 százalékkal) csökken.

Házastárs elhunyta 14,7 százalékkal csökkenti a nyereséget, más családtagoké 9,4 százalékkal ront a cég eredményein, valamely szülő távozta pedig 7,7 százalékkal. Ugyanakkor az anyós elhunyta 7 százalékos növekedést eredményez.

A cégek mutatóira, mint kiderült, befolyással bír az is, hogy vezetőik mekkora ingatlannal rendelkeznek. A vállalat részvényeinek árfolyama valamivel kisebb mértékben növekszik, amennyiben a céget olyan személy irányítja, aki a közelmúltban nagy házat vásárolt vagy építtetett.

A kutatóknak nem sikerült kideríteni ennek okát, véleményük szerint az alacsonyabb hozamokban az is szerepet játszhat, hogy a vállalatvezetők ilyenkor több figyelmet szentelnek ingatlanjuknak, s kisebb erőbedobással dolgoznak a munkahelyükön.