Ökoútdíjat javasol Brüsszel

2008.07.10. 07:25
Kilométerenként átlagosan 4-5 eurócenttel (mai árfolyamon számolva 9-11,5 forinttal) növelheti a fuvarozók költségeit az Európai Bizottság egyik legújabb javaslata, amely - svájci mintára - a járművek levegő- és zajszennyezésével arányos útdíjak kivetésére hatalmazná fel a tagállamokat.

A közlekedési ügyekért felelős biztos, Antonio Tajani javaslata különösen azért tűnik merész húzásnak, mert a magas üzemanyagárak miatt az elmúlt hónapokban Európa-szerte nagyszabású forgalomlassító demonstrációkat tartottak a kamionosok, és sok helyütt - így Magyarországon is - sikerült elérniük terheik átmeneti mérséklését. A kezdeményezések eredményeképpen környezetbarátabbá válik a közlekedés, csökkennek a különféle kibocsátások, 8 százalékkal mérséklődik a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása, és valamennyi közlekedő számára érzékelhető lesz az utak túlzsúfoltságának csökkenése - magyarázta a biztos, miért akarja ilyen körülmények között is emelni a fuvarozók terheit.

Tajani abból indult ki a tervezet kidolgozásakor, hogy jelenleg csak az utak használatáért kötelesek fizetni a teherfuvarozók (autópálya- és egyéb útdíjak, illetve az üzemanyagba épített adók révén). A járművek által okozott környezetterhelést tehát nem veszik figyelembe a hatóságok, s ez nem ösztönzi a légszennyezés 28 százalékáért felelős ágazat cégeit környezetkímélő járművek beszerzésére. A javasolt új útdíjrendszer - amelyet elektronikus eszközökkel felügyelnének - a tehergépkocsik szennyezőanyag- és zajkibocsátását, valamint az adott útszakaszok aktuális forgalomszintjét is figyelembe venné, és minden 3,5 tonnánál nehezebb járműre vonatkozna. A kivetendő díjak nagysága ettől függően széles sávban mozogna, de a bizottság szakértői kilométerenként átlagosan 4-5 centtel számolnak.

A közúti fuvarozókat képviselő szervezetek azonnal tiltakoztak a brüsszeli tervek ellen, rámutatva, hogy a magas üzemanyagárak miatt képtelenek további terheket felvállalni. A környezetvédők ugyanakkor a díjtételekre megszabott felső korlátok miatt csak félmegoldásnak tartják Tajani javaslatát.

Hasonló megoldást egyébként az európai országok közül eddig egyedül Svájc vezetett be, 2001-ben. Ennek hatására 2001-05 között a kamionok által megtett útvonal hossza 6,4, a légszennyezés 10, a szén-dioxid-kibocsátás pedig hat százalékkal csökkent az alpesi országban - miközben az árumennyiség 16,4 százalékkal nőtt. Az előterjesztés hamarosan az Európai Parlament és a Tanács elé kerül. Elfogadása esetén sem válna kötelezővé az "ökoútdíjak" bevezetése, az csak egy lehetőséget jelentene a kormányok számára.