A bankok is tehetnek az olajár emelkedéséről

2004.09.12. 16:25
A most már hosszabb távon is magas olajár-kilátások mind több befektetési bankot ösztönöznek arra, hogy a fizikai olajkereskedelemben is jelentős pozíciókat építsen ki; sok közülük nemcsak tényleges olajforgalmazási jogokat vesz, hanem egész olajmezőket köt le - áll egy vasárnap ismertetett londoni tanulmányban.
A The Sunday Times összesítése szerint a határidős olajkontraktusok piacain - ahol határidős tranzakciókat bonyolítanak le, és az olaj fizikai valójában nem cserél gazdát - a rövid távra játszó spekulánsok manőverei 7-8 dollárt tesznek hozzá a hordónkénti árszinthez, amely augusztusban már csaknem elérte az 50 dolláros lélektani határt.

Mindeközben azonban a nyersolaj fizikai piacán is meredeken emelkedik a kereslet: 1980 óta az éves átlagos kereslet-növekedés 1 százalék volt, az idén azonban eddig 3,2 százalékkal nőtt a globális igény, főleg a hatalmas kínai fogyasztás miatt. A kínai gazdaság fűtőolaj-felhasználása tavaly 22 százalékkal, nyersolaj- és benzinfelhasználása 10 százalékkal nőtt - áll a vezető brit vasárnapi lapban közölt tanulmányban.

Megjelentek a befektetési bankok

A Barclays Capital számításai szerint jelenleg a fölös finomítói és szállítási kapacitás már csak alig napi egymillió hordó, a Goldman Sachs pedig azt jósolja, hogy az idén először a világkereslet meg fogja haladni a feldolgozói és elosztói kapacitásokat. A minap kiadott legújabb adatok szerint Nagy-Britannia olajkereskedelme júliusban - 13 éve először - deficites volt, jelezve, hogy az ország hamarosan elveszíti energiaellátási függetlenségét - áll a cikkben.

Ebben a helyzetben kezdtek megjelenni a befektetési bankok a közvetlen olajkitermelési szektorban. A Morgan Stanley és a Deutsche Bank nemrég összesen 36 millió hordó olajra vásárolt jogokat közvetlenül egy északi-tengeri mezőről a 2007-2010-es időszakra, a Goldman Sachs pedig 10 millió hordót vásárolt.

A Morgan Stanley befektetési bank minap kötött szerződést az amerikai United Airlinesszal arról, hogy a légitársaság közvetlenül tőle vásárol üzemanyagot - áll a londoni elemzésben.