Az OMV megvásárolta az Avanti kúthálózatot

2003.03.14. 10:55
Az osztrák OMV kőolaj- és vegyipari konszern megvásárolta az Avanti osztrák benzinkúthálózat 141 benzinkútját, és ezzel a kútjainak számát összesen 1756-ra növelte Bajorországtól a Fekete-tengerig.
A szerződés lezárását az idei év harmadik negyedére tervezik - közölték az OMV-nél pénteken. Az Avanti márkanevet megtartják. A megszerzett kutak közül 109 Ausztriában van, ahol az OMV kútjainak száma ezzel 626-ra, piaci része 24 százalékra bővül az eddigi 21 százalékról.

Cél a húszszázalékos piaci részesedés Közép- és Kelet-Európában

Csehországban 11 Avanti-kúttal 138-ra, Szlovákiában 20 kúttal 101-re és Bulgáriában egy kúttal 65-re bővül az OMV hálózata az Avanti felvásárlásával. A néhány hete megvásárolt 313 volt BP-kúttal az OMV közép- és kelet-európai piaci része 12 százalékra nő, és a cél továbbra is az, hogy az osztrák vállalat 2008-ra elérje a 20 százalékos piaci részt. Tavaly év végén a konszern 1323 töltőállomást üzemeltetett a térségben.

Negyven tankhajó

Az OMV az Avanti-kutak megvásárlásával a lehető legjobbá tette a schwechati finomítója ellátási pozícióját - írták az OMV-közlemény szerzői. Az Avanti diszkonthálózatot Hannes Nouza alapította, aki árai alacsony szinten tartása érdekében egyebek között hatalmas, 40 járműből álló tankhajó-flottát hozott létre. Ez volt az első, amelyet a gyors keleti terjeszkedés okozta pénzügyi nehézségek kezdetén, 2000-ben eladott a vállalkozásból. Ettől azt remélte, hogy 2002-ben már kiegyensúlyozott eredményt érhet el, ez azonban nem vált valóra.

A VMS is pályázott az Avantira

Az OMV-vel megkötött üzlet érdekessége, hogy Erhard Grossnig osztrák vállalkozónak, illetve a Value Management Services GmbH (VMS) nevű cégének már úgyszólván a zsebében volt az Avanti-szerződés, amelyet engedélyezett a kartellhatóság, és Grossnig megállapodásra jutott az Avantitól mintegy 80 millió eurót követelő bankokkal is. Az utóbbiak azonban az utolsó pillanatig reménykedtek, hogy sikerül jobb feltételeket elérniük követeléseikkel kapcsolatban, és a jelek szerint ezt a jobb megoldást ajánlotta most fel az OMV.

Az ÖAMTC az Avantival próbált szerződni

Az Avanti hálózat iránt a horvátországi INA is érdeklődött, amelynek privatizálandó részéért főleg az OMV és a Mol között folyik a verseny. Hogy az Avanti-kutak végül is az OMV-hez kerültek, az gondot okoz majd az ÖAMTC osztrák autóklubnak is. Az ÖAMTC folyamatosan tiltakozik az általa indokolatlanul magasnak tartott üzemanyagárak ellen, és régen fontolgatja, hogy saját kúthálózattal próbálja lejjebb szorítani az árakat, ugyanazzal próbálkozva, mint annak idején Hannes Nouza. Addig is, míg saját kútjai lesznek, az ÖAMTC az Avantival szerződött - több mint egy évvel ezelőtt - arra, hogy az amúgy is diszkontáron árusító fekete-sárga kutak az ÖAMTC tagjainak még további kedvezményt adjanak a benzin és a dízel árából.

Terveinek megvalósítása, illetve az eddig kedvezmények további biztosítása érdekében az ÖAMTC felvette a kapcsolatot Grossniggal is, mert azt biztosnak látta, hogy az OMV-nél nem számíthat komoly támogatásra az árak leszorításáért, és az Avanti elveszti függetlenségét, ha az OMV-hez kerül.