Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Orosz fapadosok készülődnek

2006.11.27. 07:37
Egyszerre három ismert orosz üzletember is diszkont-légitársaság létrehozásán serénykedik, közülük a Borisz Abramovics vezette AiRUnion áll a legközelebb a tényleges induláshoz. Mindannyian a nálunk is bevált üzleti modellt szeretnék meghonosítani Oroszországban, ahol egyre nagyobb az igény az olcsó légi utakra.
Oroszországban az idén az első fél évben 14,8 millióan utaztak repülővel, ez csaknem 10 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakának utasforgalmát. A közel 160 milliós országban a lakosságnak csupán három százaléka utazik rendszeresen repülőn. A hét végén – az RBC Daily nevű helyi újság cikke nyomán – Mihail Fridmanról és a résztulajdonában álló Alfa csoportól az a hír terjedt el, hogy megvette a magyar Wizz Airben legnagyobb befektetőnek számító, amerikai bejegyzésű Indigo Partners pakettjét, és hamarosan oroszországi célpontokat is fölvesznek a légitársaság hálózatába.

Kázmér Natasa, a cég kommunikációs vezetője nem kommentálta a hírt, viszont a Bloomberg szerint később így fogalmazott: teljesen alaptalan dologról van szó. Igor Baranovszkij, az Alfa befektetési leányvállalatának ügyvezetője pedig így reagált: „Semmit sem vettünk, de tanulmányozzuk a diszkontcégek piacát, és vannak bizonyos, még nem megvalósult érdekeink.” Oroszországban nagyon alacsony a repülési hajlandóság. Baranovszkij szerint nem arról van szó, hogy az emberek nem akarnak repülni, hanem arról, hogy túl drágának tartják a jegyeket. „Ha létrehozzuk a diszkontcégünket, növelhetjük a forgalmat, és kiváló pénzügyi eredményeket is elérhetünk” – fűzte hozzá.

A másik milliárdos, Alekszandr Lebegyev egy National Wings nevű cég létrehozását készíti elő. Várhatóan jövőre száll fel az első repülőgép. Az üzletember az Aeroflot legnagyobb magántulajdonosa. A Lebegyev által irányított szervezet Alpstream nevű befektetési vállalata az idén szerzett 48 százalékos részesedést a német Blue Wings AG-ben, amely az azonos nevű diszkontcéget üzemelteti.

Nem marad le tőle, sőt, előrébb tart Borisz Abramovics, a Malévra pályázó AirBridge Rt. legnagyobb kisebbségi tulajdonosának, az AiRUnion orosz légiszövetségnek a vezetője. SkyExpress nevű fapados vállalkozása várhatóan december elején indul első útjára a domogyedovói bázisról. Feltehetően Szentpétervárra és Szocsiba közlekednek először a Boeingek. Az új fapados 48 millió dolláros alaptőkéjéből 20 milliót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank fizet. Beszáll még a cégbe három brit pénzügyi partner: az Altima Partner hedge fund, az MG Capital holding és a Sloan Robinson csoport.

A SkyExpress Moszkva 3000 kilométeres sugarú körzetében akarja szállítani az utasokat, 20 orosz városba. Az idén három lízingelt gépe lesz a cégnek, jövő év végére már 18, az öt és fél évre szóló üzleti terv végére pedig 44. Kétféle Boeing gépet (B–737-300, B–737-500) bérelnek majd, s a második üzleti évben már 200 millió dolláros bevételt terveznek.

A diszkont légitársaságok üzleti modelljét használva már jövőre 2-2,5 millió utasra számítanak; a jegyárak 30-40 százalékkal lesznek olcsóbbak, mint a hagyományos légitársaságoknál. Hat év múlva 7-8 millió utasuk és 800 millió dolláros bevételük lehet.