Szuhojt venne a Malév
A Malév tizenöt Szuhoj Superjet repülőgép beszerzésének lehetőségét vizsgálja. Borisz Abramovics, a Krasznojarszkije Avialinyii vezérigazgatója erről az orosz Távol-Keleten fekvő Komszomolszk-na-Amure városban nyilatkozott újságíróknak. Az orosz hírügynökség információi szerint nem kizárt, hogy a 15 gép vásárlásáról szóló szerződést már 2008 első felében aláírják.
Új utasszállítót fejlesztett ki Oroszország, az elsőt a Szovjetunió összeomlása óta. A Szuhoj Szuperdzset 100-ban 78-98 ülés van. Az ország legnagyobb hadirepülő-gyártójának nem titkolt célja, hogy modellje konkurense legyen a nagy nyugati repülőgyártóknak – írja a Reuters.
Az utasszállítót Komszomolszkban mutatták be. A tervek szerint 2010-re havi 5-6 repülőgépet gyártanának. "A Superjet több mint egy repülőgép, ez egy kiemelt projekt" – jelentette ki Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettes az ünnepélyes bemutatón. Vlagyimir Putyin orosz elnök azt szeretné, ha az összeomlott repülőipar feléledne Oroszországban, ezzel is lökést adva a gazdasági és technikai fejlődésnek.
Az új repülővel Oroszország a piac tíz százalékát szeretné megszerezni, és a harmadik legnagyobb gyártó lenne 2015-2018-ra. Hosszú távon pedig az európai és amerikai nagyokkal szeretne versenyezni, és 2025-ig 250 milliárd dollár értékben adna el gépeket.
A Superjet leváltja a régi szovjet gépeket, a Tu-134-eseket és a Jak-42-eseket a 4550 kilométernél hosszabb belföldi járatokon. Ugyanakkor erőteljesen terjeszkedni is szeretne külföldön, olasz partnerével, az Alenia Aeronauticával (az olaszoknak 25 százalékos részesedésük van a Szuhoj polgári üzletágában).
Eddig 73 gépet adtak el, főleg orosz légitársaságok jeleztek előrendeléseket. Arra számítanak, év végére ez száz közül lesz, összesen 2,8 miliárd dollár értékben. A következő évben ezer rendelést várnak, ebből hétszáz lenne az európai és az amerikai piacról.
A Szuhoj gépének legnagyobb konkurensei a szintén 70-100 üléses brazil Embraer és a kanadai Bombardier. Az ukrán Antonovnak van némi piaci részesedése Kínában és Japánban. A jelek szerint ők is beszállnak a versenybe. Nem szeretnének versenyezni az Airbusszal és a Boeinggel.
Az első próbautat még az idén megteszi az új repülőgép. A cég szerint a Superjet működési költségei 10-15 százalékkal kisebb, mint a két riválisé.