Oroszországba tartanak az autógyárak

2006.06.01. 07:25
Több nyugati autógyártó új befektetésekről tárgyal az orosz illetékesekkel, a Volkswagen már megállapodást is kötött egy összeszerelő üzem létrehozásáról.

A General Motors Corp. (GM) előrehaladott tárgyalásokat folytat az orosz gazdasági minisztérium illetékeseivel egy összeszerelő üzem létrehozásáról Szentpétervár közelében, de a megállapodást egyelőre nem írtak alá - közölte a GM Europe szóvivője.

Megállapodás

A cég ezzel German Gref gazdasági miniszter nyilatkozatára reagált, aki az Interfax hírügynökség szerint már be is jelentette a 200 millió dollár összegű beruházásról szóló megegyezés létrejöttét. A GM ezzel szemben közölte, hogy még nem állapodtak meg bizonyos részletekről, így az ingatlanvásárlásról, de ezekben a kérdésekben is jelentős előrehaladást sikerült elérni, miután Carl-Peter Forster, a társaság európai elnöke a hét elején tárgyalt az orosz illetékesekkel.

Az orosz autópiacon az Ernst & Young becslése szerint tavaly 1,84 millió gépkocsi fogyott, 14,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban, ezen belül 563 ezer külföldi autót értékesítettek, ami 60 százalékos növekedést jelent.

A GM már jelen van Oroszországban: Chevy Niva SUV-okat és Viva szedánokat gyárt közösen a főként Ladákat előállító AvtoVazzal. Az együttműködés azonban némileg problematikussá vált, főleg azóta, hogy az AvtoVaz a múlt év végén a Rosoboronexport állami fegyverkereskedelmi cég tulajdonába került.

Fejlesztések

Az AvtoVaz idén februárban ambiciózus fejlesztési terveket jelentett be, amelyek keretében korszerűsítik a Volga-parti Togliattiban levő gyárat, ugyanakkor azt fontolgatja, hogy felmondja a GM-mel való együttműködést. Az AvtoVaz tavaly 720 ezer autót értékesített, miközben a vegyesvállalat 50 ezer Nivát és Vivát gyárt, de egyre kisebb a kereslet e modellek iránt.

Az orosz kormányzat emellett továbbra is fontolgatja, hogy mamutvállalatot hoz létre a három legnagyobb autógyár, az AvtoVaz, a GAZ és a Kamaz összevonásával. A Renault SA tegnap megerősítette, hogy együttműködésről tárgyal Togliattiban az AvtoVazzal, de a részletek egyelőre nem világosak. A Renault-nak, akárcsak a Fordnak, már van termelőbázisa Oroszországban, a japán Toyota pedig tavaly kezdett összeszerelő üzemet építeni Szentpétervár közelében.

A német Vokswagen a múlt héten jelentette be, hogy évi 115 ezer autó gyártására képes üzemet hoz létre Kalugában mintegy 370 millió eurós beruházással. Az építkezés idén augusztusban, a gyártás a jövő év második felében kezdődik. A tervek szerint a Skoda Octaviával kezdik a termelést, ezt követik a VW-modellek, közük egy 10 ezer eurónál olcsóbb, az orosz piacra kifejlesztett VW Polo szedán - írta a Kommerszant.