Kötelező kilométer alapon?

2007.10.05. 07:48
Európában is kezd terjedni a pay as you drive (payd), azaz a fizess, amennyit közlekedsz gyakorlata. A rendszer lényege, hogy folyamatosan bemérik GPS-szel a jármű helyzetét.

Európába is kezd begyűrűzni a pay as you drive (PAYD), azaz a fizess, amennyit közlekedsz gyakorlata. Angliában 2005-ben indította el a Norwich Union, egy évvel ezelőtt csatlakozott az Aviva is. A szigetországban a megcélzott szegmens kötelező biztosítás tarifáiban azóta 30-50 százalékos díjcsökkenést tapasztaltak.

Franciaországban a napokban vezette be az Axa, igaz, ők egyelőre csak tesztjelleggel. A PAYD alapja, hogy az adott biztosítás összege a megtett úttal arányos, így mindenki annyit fizet, amennyit használta az autóját. Működik már Dél-Afrikában, az Egyesült Államokban, Japánban, Nagy-Britanniában, Kanadában és most már Európában is. Bár a „hagyományos” tarifálást még egyik országban sem váltotta ki teljesen, és általában csak szűk szegmensek alkalmazzák, az irány azért kezd kirajzolódni.

Bevezetése azonban bonyolult és költséges: 2006-ban mindöszsze 5-6 olyan cég volt a világon, amelyek az ehhez szükséges komplett technológiát képesek átadni a biztosítóknak.

Az Allianz biztosítási szakemberei elmondták: a PAYD-rendszer fő problémája, hogy az a kis lezárt doboz, ami folyamatosan beméri GPS-szel a jármű helyzetét, meglehetősen drága. Emellett globálisan a piaci díjszint csökkenését nem szabad hogy előidézze, mivel az okozott károk száma és átlagos nagysága független attól, hogy van-e ilyen műszer a járművekben. A károkat mindenképp ki kell fizetni, erre a fedezetet díjakban mindenképp be kell szedni.

Díjcsökkenés legfeljebb rövid távon érvényesülhet – mondják a szakértők. Szerintük az az autós, aki vállalja, hogy folyamatosan követhessék, figyeljék, merre jár, mikor milyen sebességgel halad, általában megfontoltabb, óvatosabb ember, aminek lehet köze ahhoz is, hogy vezet. Emiatt nincs kizárva, hogy ennek a szegmensnek kedvezőbb a kockázata, ezért az átlagosnál alacsonyabb árszint tud kialakulni.

A fennmaradóók díjszintje viszont emelkedik, mivel a módszer csak a kockázatot jobban követő szegmentálást eredményezi, globálisan a piaci díjszint csökkenését nem – vélik a szakértők. Itthon a biztosításoknál egyelőre nincs ilyen konstrukció, a járművek GPS-szel történő követése csak a flottakezelő és nagyobb fuvarozással foglalkozó cégekre jellemző, főleg irányítási és biztonsági okokból.

Hasonló kezdeményezések felé viszont már elindult a hazai biztosítási piac: igaz, ezek volumene kisebb – mondja Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének gépjármű-biztosítási szekciójának elnöke. Szerinte fontos lépés volt például a motorcasco esetén a téli időszakban lehetséges kockázatszűkítés: amikor a motorosok jóval kevesebbet használják járműveiket, köthetnek csak lopáskárra biztosítást. Ám a szakértő szerint a PAYD-rendszer bevezetése itthon csak akkor valósulhatna meg, ha a biztosítók a mostaninál jóval nagyobb teret kapnának, és változnának a törvényi szabályozások.