Nagy hasú Amerika

2002.10.03. 10:15
Az Egyesült Államok egészségügyi minisztériumának adatai szerint az amerikaiak 61 százaléka túlsúlyos. Az előrejelzések szerint a következő húsz évben ez az arány 75 százalékra fog emelkedni. A közvélemény ezekért az adatokért az élelmiszeripart okolja.
Édes évek

Az élelmiszerforgalmazók is érzik a változás szelét. Egymás után dobják piacra az erős marketinghátszéllel egészségesnek és zsírmentesnek titulált termékeket. Azonban például az egyik cég "természetes mézes reggeliként" reklámozott müzlijéből egy marék több teáskanálnyi cukrot tartalmaz, és több kalóriát található benne, mint egy hamburgerben.

Aki csak reklámokat néz, az úgy gondolhatja, hogy Amerika soha sem élt egészségesebben, azonban felmérések szerint az utóbbi tizenöt évben 28 százalékkal nőtt csak a cukorfogyasztás. A Slimfast fogyasztóital híveit is meglepheti az az adat, hogy az ital 61,9 százalékban cukrot tartalmaz.

A lobby

Az élelmiszeripari vállalatok tudatában vannak bűnösségüknek, ezért mindent elkövetnek, hogy a lehető legkevesebb információ jusson el az átlagfogyasztóhoz termékeik egészségre káros hatásaival kapcsolatban. Az ENSZ egészségügyi szervezete a WHO és az élelmezésügyi világszervezet (FAO) a közelmúltban jelentést akart készíteni az elhízással kapcsolatos világszerte létező problémákról.

A feladat koordinátora Tommy Thompson kongresszusi képviselő barátságos levelet kapott az élelmiszeripar képviselőitől. Ebben közölték vele, hogy már épp elég jelentés készült az üdítőitalok és az elhízás kapcsolatáról, és barátilag azt tanácsolták neki, hogy a jelentésben ne javasolják semmilyen reklámkorlátozás bevezetését, vagy esetleg jövedéki adó kivetését. A levél zárszavában utalnak arra, hogy egy másolatot Colin Powell külügyminiszter és Robert Zoelick kereskedelmi megbízott is kézhez fog kapni. A Spiegel online tudósítása szerint a megkeresés elérte hatását, a WHO tanulmány ugyan leírja a helyzet súlyosságát, azonban nem tér ki megoldási javaslatok megfogalmazására.

Perek sora

Ilyen körülmények között perelte be Caesar Barber az amerikai gyorsétterem láncokat, azzal okolva őket, hogy 136 kilójáért ők a felelősek. Jogi szakértők szerint a pert csak akkor lehetne megnyerni, ha Barber be tudná bizonyítani, hogy a hamburger függőséget okozhat.

Az élelmiszeriparra jelenleg amúgy is rájár a rúd. A McDonald's-nak ez év közepén csak úgy sikerült elkerülnie egy nyilvános pert, hogy több millió dollárt adományozott hindu szervezeteknek. A vallásos indiaiak azért perelték be az amerikai céget, mert az szarvasmarha ízesítésű zsírt használt sültkrumpliai készítéséhez, anélkül, hogy erről tájékoztatta volna a fogyasztókat.

A Pizza Hutnak is hasonló procedúrával kell szembenéznie, miután a fogyasztók szerint vegetáriánusként tüntette fel húst is tartalmazó pizzáit. Az étteremlánc azzal védekezik, hogy a termék nevében szereplő veggie - kifejezés (veggie lover's) csupán arra utal, hogy a termék zöldségeket tartalmaz.

Beetetés

Az amerikai élelmiszergyártók semmit sem bíznak a véletlenre. A 30 milliárd dolláros élelmiszerreklám-piac egyharmadát a gyerekeket megcélzó hirdetések teszik ki. Több vállalat kizárólagos szerződéseket köt az iskolákkal, ami alapján az intézmény pénzt kap azért, hogy az épületben csak a cég által forgalmazott üdítők és hamburgerek kaphatóak.

Az iskolai marketing egy másik megnyilvánulása a Channel One tv adó. Az ötlet lényege, hogy a tévétársaság kábelcsatlakozással látja el az iskolát, és minden tanterembe televíziókészüléket szereltet fel cserébe azért, hogy az oktatási intézményben minden nap leadjanak egy 12 perces reklámműsort. Így a nebulók nap-mint nap találkoznak az ízletes Big Macek, és gyöngyöző kólák látványával.

Darwin beköszön

Alan Penman aki Mississippi állam egészségügyi hivatalának dolgozik, és évek óta foglalkozik a problémával, úgy véli, hogy az elhízáshoz jelentősen hozzájárul az amerikai életmód változása is. Az emberek egyre kevesebbet mozognak, mindenhová kocsival mennek, így nem csoda, ha túlsúlyosak lesznek. "Amit itt látunk, az nem más, mint egy darwini alkalmazkodási folyamat. Létrehoztunk egy környezetet, ami erősen serkenti az elhízást, és ez a folyamat több generáción át fog tartani."