További Világ cikkek
Tekintse meg galériánkat Klikk a képre! |
A Gucci divatház 2003-as kollekcióját egy olyan képpel futtatja, amelyen egy feminin férfimodell fej nélkül nője előtt térdel és annak az elképzelhető legmélyebbre letolt bugyijába néz bele. Annyit mi is láthatunk, hogy a csaj szeméremszőrzete egy nagy G betű formájára van trimmelve. A konkurens Dior tavaly ősszel bevezetett illatát, az Addict (függő, de nem az ékszer értelemben) nevű parfümöt egy tükre előtt látványosan élvező hölggyel reklámozza.
A Sisley (amely a fentiekkel ellentétben kommerszebb konfekciót állít elő) weboldalának nyitóképe egy fürdőruhás leányaltest. A bugyi itt is gyanúsan lecsusszant, a bikinalsó alól remekül meganimált lángnyelvek törnek elő. A 2003-as első - Wet, vagyis Nedves fantázianevű - kollekció majdnempornó fotóit Terry Richardson készítette, aki azzal lett világhírű, hogy képein a celebrityket és fiatal modelleket gyakran make up nélkül az Alig Tizennyolc Éves Amatőr Lányok-stílusban mutatja meg és nem veti meg a leszbikus utalásokat.
Ford, a disznó guru
Az M7-es és a Gucci kampányát ugyanaz a személy, a divatszakma egyik jelenkori guruja, Tom Ford, az Yves Saint Laurent kreatív igazgatója hagyta jóvá. A történelem első pénisze ugyan nem fityegett túl sokáig a magazinok oldalain - számos kiadó nem volt hajlandó közölni, csak az utóbb megvágott, szelídített verziót - a nyílt pornográfia az idei szezon kezdetén ismét a divatos reklámtémák egyikeként jelenik meg.
Díjazzák a színvonalas malackodást
Tekintse meg galériánkat |
Nem tisztázódott, hogy hamisítvány-e
Éppen ezen bizonytalanodtunk el, amikor el kellett döntenünk, hogy elképzelhető-e olyan kampány, amely egy sportcipőt sikeresen befejezett orális kielégítéssel reklámoz a fiatal vásárlók körében, beleértve a spermának kinéző anyagot az üde leánycombon. Meghajolva a közhangulatnak, úgy döntöttünk, hogy nem valószínű, de eleve nem is kizárható a dolog. Reklámipari ismeretségeink gyors felmelegítése után sikerült email-kapcsolatba lépni egy reklámcég alkalmazottjával, aki úgy tudta, hogy a kérdéses fotók valóban egy kampányhoz készültek egy világszerte jelen lévő ügynökség lengyelországi leányánál. Egynapos szívózás árán el is értük az illetékest. Kérdésünk hallatán - nevezetesen, hogy tényleg ők készítették-e a Samuel de Cubber hímvesszőjéhez képest is igen merész képeket - először azt mondta, hogy "nem publikáltuk, nem publikáltuk", utána viszont nem erősítette meg, hogy a kép az ő munkájuk lenne.
Egy megkérdezett - szerintünk kissé összeesküvéselmélet-hívő - szakember valamiféle hivatalosan nem bevállalt gerillakampányra gyanakszik, de ezt semmi sem támasztja alá.
Sikkes befektetés
Elfogulatlan, a romlott nyugat fogyasztási kultúráját viszont jól ismerő szakértőnknek kiválasztottuk Nick barátunkat, a menő New York-i internetmilliomost, és megmutattuk neki a kétes hitelességű sportcipőreklámot. "Fake" - vagyis kamu - szólt Nick határozott véleménye. Nick egyébként a weblogban látja a netbiznisz jövőjét és a gizmodo.com nevű, high tech kütyükkel, illetve a Gawker nevű, Manhattan és környéke fogyasztói és egyéb kultúrájával, valamint pletykáival foglalkozó weblogok után talán pornóblogot is indít.
Évtizedek óta célozgatnak
A mainstream pornográfia azért nem újkeletű jelenség a reklámiparban, illetve a divatszakmában. A Vogue amerikai és francia kiadása már a hetvenes-nyolcvanas években a pornóval játszó címlapokkal jelent meg. Calvin Klein a nyolcvanas években két kikacsintós, egyértelmű gyermekpornós utalásokkal sokkoló kampánnyal alapozta meg kultikus hírnevét. Az elsőben a 15 éves Brooke Shields vallotta be, hogy CK farmerja és a bőre között nem visel semmit, a másodikban pedig nagyon fiatal lányok és főként fiúk mutatkoztak pikáns helyzetekben.
Konkrét gyerekpornó?
Tekintse meg galériánkat Klikk a képre! |
A betiltása lőtt csak New Yorkban sugárzott reklámban Maletta hangját végül lecserélték egy színészére. Kleint az eset miatt számtalan támadás érte, eljárás is indult ellene, de nimbusza persze csak növekedett.
Visszaeső Yves
A kilencvenes évek és az ezredforduló reklámkultúrájában végig jelen volt a pornóvonal. Az Yves Saint Laurent nem a férfiakkal kezdte a műfajt: Nagy-Britanniában be is tiltották az Opium női parfüm óriásplakát-kampányát, amely a teljesen meztelen Sophie Dahlt (Roald Dahl író unokáját) mutatta be profilból, amint ívben megfeszülő testtel élvezi a nemes illatot. John Galliano, a Dior vezető tervezője kollekcióit a szadomazo és fetisiszta szubkultúrák rekvizitumaival színesítette. Az Ungaro 2000-es kollekcióját olyan fotókkal hirdette amelyeken egy kutya éppen rápattan egy női modellre.
Nem menekült meg a cipő sem
Az Index reklámügyi tudósítója pedig az ezredforduló táján gyanútlanul lapozgatott egy életmódmagazint a barcelonai Born tér egyik kávézójában, amikor egy olyan reklámra talált, amelyen egy szándékosan rosszul bevilágított, kidolgozott testű fiatalember az elképzelhető összes módon magáévá tett egy vonzó sportcipőt.