A reklámipar befogadta a pornográfiát

2003.02.28. 09:13
Első ránézésre feltétlenül Photoshop-művészeti hamisítványnak tűnik az a két, lentebb látható reklámfotó, amelyeket az Index reklámriportere talált a nagy elektronikus adattengerben. Jellemző azonban, hogy mégis kételkedni kezdtünk, sőt nyomozásunk során egészen Lengyelországig jutottunk, egy spermára építő, merész kampány nyomait keresve. Ugyanis a pornográfia ismét a mainstream reklámkultúra része lett. A Gucci G-betű formára nyírt női fanszőrzettel, a Sisley egy ismert pornó-divatfotós sikamlós képeivel, míg az Yves Saint Laurent a történelem első telibefényképezett péniszével hirdeti magát.
Válogassunk a legelegánsabb divatlapok és életmódmagazinok között, aztán pörgessük végig az oldalakat és figyeljük a hirdetéseket!

Tekintse meg galériánkat
Klikk a képre!
Samuel de Cubber, a harcművészből lett modell teljesen meztelenül, enyhe terpeszben üldögél az Yves Saint Laurent divatház új terméke, a méltán világhírű magyar sztrádáról elnevezett M7-es férfiparfüm reklámfotóján. A kompozíció középpontjába a fotós de Cubber péniszét helyezte.

A Gucci divatház 2003-as kollekcióját egy olyan képpel futtatja, amelyen egy feminin férfimodell fej nélkül nője előtt térdel és annak az elképzelhető legmélyebbre letolt bugyijába néz bele. Annyit mi is láthatunk, hogy a csaj szeméremszőrzete egy nagy G betű formájára van trimmelve. A konkurens Dior tavaly ősszel bevezetett illatát, az Addict (függő, de nem az ékszer értelemben) nevű parfümöt egy tükre előtt látványosan élvező hölggyel reklámozza.

A Sisley (amely a fentiekkel ellentétben kommerszebb konfekciót állít elő) weboldalának nyitóképe egy fürdőruhás leányaltest. A bugyi itt is gyanúsan lecsusszant, a bikinalsó alól remekül meganimált lángnyelvek törnek elő. A 2003-as első - Wet, vagyis Nedves fantázianevű - kollekció majdnempornó fotóit Terry Richardson készítette, aki azzal lett világhírű, hogy képein a celebrityket és fiatal modelleket gyakran make up nélkül az Alig Tizennyolc Éves Amatőr Lányok-stílusban mutatja meg és nem veti meg a leszbikus utalásokat.

Ford, a disznó guru

Az M7-es és a Gucci kampányát ugyanaz a személy, a divatszakma egyik jelenkori guruja, Tom Ford, az Yves Saint Laurent kreatív igazgatója hagyta jóvá. A történelem első pénisze ugyan nem fityegett túl sokáig a magazinok oldalain - számos kiadó nem volt hajlandó közölni, csak az utóbb megvágott, szelídített verziót - a nyílt pornográfia az idei szezon kezdetén ismét a divatos reklámtémák egyikeként jelenik meg.

Díjazzák a színvonalas malackodást

Tekintse meg galériánkat
Ráadásul már nem minden ilyen próbálkozás vált ki feltétlenül botrányt: a Saatchi and Saatchi világcég tavaly nyáron nagydíjat nyert a cannes-i reklámfesztivál szabadtéri kategóriájában a Club 18-30 nevű utazási iroda óriásplakát-sorozatával. A széria fiatalok által vakáció idején gyakran látogatott helyszíneken (strand, diszkó) felvett jelenetekből áll, amelyeken a figyelmes néző az ártatlanul beszélgető vagy napozó tömegben disznóbbnál disznóbb jeleneteket fedezhet fel. A vicc forrása minden esetben a felláció, az anális, orális vagy vaginális szex, sőt egy kutyát is láthatunk amint igazából nem, de látszatra határozottan szexuális kapcsolatot épít ki egy leánnyal .

Nem tisztázódott, hogy hamisítvány-e

Éppen ezen bizonytalanodtunk el, amikor el kellett döntenünk, hogy elképzelhető-e olyan kampány, amely egy sportcipőt sikeresen befejezett orális kielégítéssel reklámoz a fiatal vásárlók körében, beleértve a spermának kinéző anyagot az üde leánycombon. Meghajolva a közhangulatnak, úgy döntöttünk, hogy nem valószínű, de eleve nem is kizárható a dolog. Reklámipari ismeretségeink gyors felmelegítése után sikerült email-kapcsolatba lépni egy reklámcég alkalmazottjával, aki úgy tudta, hogy a kérdéses fotók valóban egy kampányhoz készültek egy világszerte jelen lévő ügynökség lengyelországi leányánál. Egynapos szívózás árán el is értük az illetékest. Kérdésünk hallatán - nevezetesen, hogy tényleg ők készítették-e a Samuel de Cubber hímvesszőjéhez képest is igen merész képeket - először azt mondta, hogy "nem publikáltuk, nem publikáltuk", utána viszont nem erősítette meg, hogy a kép az ő munkájuk lenne.

Egy megkérdezett - szerintünk kissé összeesküvéselmélet-hívő - szakember valamiféle hivatalosan nem bevállalt gerillakampányra gyanakszik, de ezt semmi sem támasztja alá.

Sikkes befektetés

Elfogulatlan, a romlott nyugat fogyasztási kultúráját viszont jól ismerő szakértőnknek kiválasztottuk Nick barátunkat, a menő New York-i internetmilliomost, és megmutattuk neki a kétes hitelességű sportcipőreklámot. "Fake" - vagyis kamu - szólt Nick határozott véleménye. Nick egyébként a weblogban látja a netbiznisz jövőjét és a gizmodo.com nevű, high tech kütyükkel, illetve a Gawker nevű, Manhattan és környéke fogyasztói és egyéb kultúrájával, valamint pletykáival foglalkozó weblogok után talán pornóblogot is indít.

Évtizedek óta célozgatnak

A mainstream pornográfia azért nem újkeletű jelenség a reklámiparban, illetve a divatszakmában. A Vogue amerikai és francia kiadása már a hetvenes-nyolcvanas években a pornóval játszó címlapokkal jelent meg. Calvin Klein a nyolcvanas években két kikacsintós, egyértelmű gyermekpornós utalásokkal sokkoló kampánnyal alapozta meg kultikus hírnevét. Az elsőben a 15 éves Brooke Shields vallotta be, hogy CK farmerja és a bőre között nem visel semmit, a másodikban pedig nagyon fiatal lányok és főként fiúk mutatkoztak pikáns helyzetekben.

Konkrét gyerekpornó?

Tekintse meg galériánkat
Klikk a képre!
A hírhedtté vált filmeken a félmeztelen fiúk lepukkant környezetben heverésztek, közben egy férfihang olyanokat mondott, hogy "Igazán jól nézel ki. Hány éves vagy? Mennyire vagy erős? Le tudnád tépni azt az inget magadról? Milyen szép tested van. Gyúrsz? Látszik rajtad." A képeket Steven Meisel, híres divatfotós készítette. A Washington Post a reklámok sugárzásának kezdete előtt megírta, hogy a férfihang gazdája Lou Maletta volt, akit a közönség Leather Daddy (Bőr Apu) néven is ismerhetett. Leather Daddy a New York-i fetisiszta homoszexuális közösség ismert figurája volt, a Gay Cable Network tévétársaság alapító társtulajdonosa, aki több, részben pornográf tévésót is készített.

A betiltása lőtt csak New Yorkban sugárzott reklámban Maletta hangját végül lecserélték egy színészére. Kleint az eset miatt számtalan támadás érte, eljárás is indult ellene, de nimbusza persze csak növekedett.

Visszaeső Yves

A kilencvenes évek és az ezredforduló reklámkultúrájában végig jelen volt a pornóvonal. Az Yves Saint Laurent nem a férfiakkal kezdte a műfajt: Nagy-Britanniában be is tiltották az Opium női parfüm óriásplakát-kampányát, amely a teljesen meztelen Sophie Dahlt (Roald Dahl író unokáját) mutatta be profilból, amint ívben megfeszülő testtel élvezi a nemes illatot. John Galliano, a Dior vezető tervezője kollekcióit a szadomazo és fetisiszta szubkultúrák rekvizitumaival színesítette. Az Ungaro 2000-es kollekcióját olyan fotókkal hirdette amelyeken egy kutya éppen rápattan egy női modellre.

Nem menekült meg a cipő sem

Az Index reklámügyi tudósítója pedig az ezredforduló táján gyanútlanul lapozgatott egy életmódmagazint a barcelonai Born tér egyik kávézójában, amikor egy olyan reklámra talált, amelyen egy szándékosan rosszul bevilágított, kidolgozott testű fiatalember az elképzelhető összes módon magáévá tett egy vonzó sportcipőt.