Judit
-2 °C
8 °C

A háború első áldozatai a légitársaságok

2003.03.28. 12:24
Drámai helyzetbe kerülhetnek a világ repülős cégei: a Reuters szerint a jövő héten csődöt jelenthet az American Airlines, Európában pedig vésztanácskozásra ültek össze a közlekedési miniszterek. Lehet, hogy engedélyezik az állami tőkeinjekciót.
A Brüsszelben ülésező miniszterek előtt heverő egyik javaslat szerint az Unió engedélyezné a tagállamoknak, hogy közvetlen támogatás formájában járuljanak hozzá a háborús helyzet miatti kiadásokhoz. Ez azonban egyelőre nem mindenki támogatja.

Lehessen-e támogatni?

Enyhíteni készülnek azon a szabályon is, hogy a cégeknek fel kell adniuk az alacsony kihasználtságú vonalakat. Loyola de Palacio közlekedési biztos szóvivője szerint jó szemmel néznék, ha a légitársaságok szövetkeznének a kevésbé kihasznált vonalakon. Palacio hivatala ugyanakkor még nem tartja annyira súlyosnak a helyzetet, hogy felhatalmazza a kormányokat közvetlen támogatások vagy például a megemelt biztosítási díjak kifizetésére.

Washingtonban a szenátus elé kerül egy olyan javaslat, amely 3 milliárd dolláros gyorssegélyt utalna ki az amerikai légitársaságoknak.

Sokkal kevesebb utas

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint az iraki háború 10 milliárd dollárral növelheti a társaságok összesített veszteségét. A szervezet borúlátóbb az EU biztosánál, ugyanis úgy látja, hogy az iparág története egyik legkomolyabb krízise előtt áll. Úgy becsülik, hogy az utasforgalom 15-20 százalékkal is csökkenthet.

A legnagyobb dől össze elsőnek?

A válság első komoly áldozata az az American Airlines, a világ legnagyobb légitársasága lehet. A Reuters legfrissebb információja szerint a cég vezetői titokban arról tárgyalnak, hogy már a jövő héten csődvédelembe menekülnek. Az American részvényei tavaly szeptember 11-e óta értékük 90 százalékát elvesztették. A fanatikus terroristák által eltérített négy utasszállító közül kettő volt az AA gépe. Már csődvédelem alatt áll két kisebb cég, a United és a US Airways, valamint a még kisebb Hawaiian Airlines.