Judit
3 °C
6 °C

Jogos a kártérítés a késésért

2006.01.10. 15:11
A nemzetközi joggal összeegyeztethetőnek ítélte kedden az Európai Közösségek Bírósága (ECJ) azt a rendeletet, amelynek értelmében a légitársaságok kötelesek kártérítést fizetni vagy segítséget nyújtani azon utasoknak, akiknek járatát törlik, jelentősen késik, vagy a gép megtelése miatt az utolsó pillanatban lemondják a helyét.
Az Európai Parlament és az EU-tagországokat képviselő uniós tanács tavaly hozta az említett jogszabályt, de a 130 ország 270 légitársaságát tömörítő - és a világ menetrendszerű légi utasszállításának 98 százalékát lebonyolító - IATA szövetség, valamint a 9 európai ország 10 diszkont légitársaságának érdekeit képviselő ELFAA szövetség Nagy-Britanniában megtámadta azt, arra hivatkozva, hogy a rendelet nem egyeztethető össze a témában érvényben lévő, úgynevezett montreali egyezménnyel. A brit bíróság fordult az ügyben az EU luxemburgi bíróságához.

A rendelet szerint a légi járat törlése esetén a légi fuvarozó köteles az utasoknak felajánlani a jegy árának visszatérítését vagy átfoglalást a végső célállomásukhoz. Jogosultak továbbá díjmentes segítségre (étkezés, telefonhívás, továbbá adott esetben szállás) és kártérítésre, melynek összege a repülőút távolságától függően 250, 400 vagy 600 euró. Nem kell kártérítést fizetni, amennyiben a fuvarozó legalább az indulás időpontját két héttel megelőzően tájékoztatta az utasokat a járat törléséről vagy kielégítő átfoglalást ajánlott fel, illetve amennyiben bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények okozták.

A bíróság a C-344/04 számú ügyben kimondta, hogy a nemzetközi egyezmény, amely a légi fuvarozó felelősségét szabályozza késés esetén, kötelező az EU-ra nézve, de úgy véli, az egyezmény csak azt szabályozza, hogy valamely járat késését követően az érintett utasok mely feltételekkel nyújthatnak be egyéni kártérítés iránti keresetet az ilyen késésből keletkezett kárért felelős fuvarozó ellen.

Ezzel szemben a közösségi rendelet által szabályozott, a járatok jelentős késése esetén az utasoknak nyújtandó segítség és ellátás egységesített és azonnali kártalanítási intézkedések. Ezek tehát nem tartoznak azon intézkedések közé, amelyeknek az említett egyezmény rögzítette az alkalmazási feltételeit, és ezért ezeket nem lehet a megállapodással összeegyeztethetetlennek tekinteni.

A bíróság megállapította, hogy az intézkedések olyan jellegűek, amelyek alkalmasak a légi járatok törlésével vagy jelentős késésével érintett utasokat ért egyes károk azonnali orvoslására, és így lehetővé teszik a rendelet által kitűzött cél megvalósítását. A kártalanítás összege sem tűnik túlzottnak az ítéletről kiadott sajtóközlemény szerint.