Judit
-2 °C
8 °C

Repülőjegyadót vezetne be Brüsszel

2005.08.15. 09:32
Akár száz dollárral (nagyjából húszezer forinttal) is drágulhatnak a nagyobb távolságra közlekedő repülőgépek jegyárai, ha bevezetik az új adót. A repülők szén-dioxid-kibocsátása miatt kivetni tervezett díj üzemanyagtonnánként 10-30 euró lehet, vagyis a rövidebb távra közlekedő gépek jegyárai csak kisebb mértékben drágulhatnak.
Hosszabb távon akár a száz dollárt is elérheti a repülők szén-dioxid-kibocsátását szankcionálni hivatott uniós díj, amelynek tervét szeptemberben már beterjesztheti az Európai Bizottság - írja a The Wall Street Journal. Az új adót a repülők által elégetett üzemanyag-mennyiség alapján vetnék ki, mértéke tonnánként 10-30 euró között lenne. Ezáltal a nagyobb távolságra közlekedő gépek után jóval komolyabb összegeket kellene befizetni, mint a rövidebb távon közlekedők után.

London-Los Angeles: plusz száz dollár

A repülőgépek környezetszennyezésének problémáját egy tavasszal lefolytatott konzultáció után nemrég kiadott hatástanulmány elemzi, ebben egyelőre több lehetőség is szerepel a díjazásra. Nem tudni például, milyen utakon lesz érvényes a szabályozás: az unión belül, vagy az unió reptereiről induló járatokra, esetleg a kiotói egyezményt ratifikáló más államok felé induló és onnan érkező vonalakon is. Az sem biztos, mely gázokra terjesztenék ki a korlátozásokat, s jelenleg az is elképzelhető, hogy a kereskedelem más ágazatokkal együtt folyhat majd.

Mivel az adó mértéke ár az előzetes számítások alapján tonnánként 10-30 euró között mozogna, a jegyárak a távolsággal arányosan mindössze 0,4-6,9 euróval nőnének. Sőt, az Európai Bizottság úgy véli, hiba lenne azt gondolni, hogy a légitársaságok automatikusan továbbhárítanák pluszköltségeiket. Ha az üzemeltetők mégis száz százalékban utasaikra terhelnék a díjat, Brüsszel szerint az is legfeljebb 19,8 eurós pluszt jelentene a bizottsági szakértők szerint. A Swiss nem ennyire derűlátó: környezetvédelmi szakemberei szerint egy London-Párizs útra szóló jegy árát húsz, míg egy London és Los Angeles közöttiét majdnem száz dollárral emelné meg a tervezett díj.

A lap máris a légiközlekedési ipar következő csatáját emlegeti, miután - az egyelőre szigorúan elgondolás formájában közzétett - tervek között felvetődik egy olyan megoldás is, amely nemcsak a huszonötök, de az Európában repülőjáratot üzemeltető valamennyi légitársaság számára kötelezővé tenné a díj fizetését. Ez a lap szerint ellenkezik Washington és az ENSZ szabályaival is.

A légijáratok gázkibocsátása 73 százalékkal nőtt

A repülők okozta légszennyezés kérdése a kiotói egyezmény februári életbelépése után vált aktuálissá az EU-ban. Maga az üvegházhatást előidéző gázok kibocsátásának visszaszorítását célul tűző jegyzőkönyv nem rendelkezik a szennyezés négy százalékáért felelőssé tehető iparágról. A forgalom növekedése azonban a kibocsátás növekedését hozza, annak ellenére, hogy a légitársaságok a korábbiakhoz képest ma már környezetbarátnak nevezhető gépekkel közlekednek - szól a brüsszeli érv, amelyet számok is alátámasztanak.

Amíg az EU mérgesgáz-kibocsátása összességében három százalékkal csökkent 1990 és 2003 között, a tagállamok nemzetközi forgalomban közlekedő légijáratai által kibocsátott gázok mennyisége 73 százalékkal nőtt. Éves szinten ez átlagosan 4,3 százalékot jelent.

Ebben felvetődik, hogy a társaságok az ipari létesítményekhez hasonló emissziókereskedelmet folytathatnának. Eszerint egy bizonyos, a számukra engedélyezett mennyiség feletti szén-dioxid-kibocsátásra a piacon felajánlott kvótákból szerezhetnének jogot - ha az indítványt elfogadják, legkorábban 2008-tól. A kvótavásárlás szakértők szerint tovább nehezítené a csillagászati üzemanyagárak miatt már így is komoly gondokkal küzdő szektort. Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete a normák és a kvóták nagyságától függően globálisan évi 17-60 milliárd dollárra becsüli a díj mértékét.