Kormánypénzt várnak a légitársaságok

2001.09.17. 11:07
A megroggyant amerikai légitársaságok 10-20 milliárd dollár közötti kormánysegélyre várnak. Közben felmerült, hogy a biztonsági előírások betartatását nem maguk a cégek, hanem valamilyen kormányszerv ellenőrizze.
"Az európai országokban a biztonsági előírások betartatása a kormányok felelőssége" - pedzegette Leo F. Mullin, a Delta Air Lines elnöke az ABC televízióban. Norman Y. Mineta közlekedési miniszter a hétvégén jelentette be, hogy két szakértői csoportot állított fel, amelyek a biztonság megteremtéséhez szükséges lépésekre tesznek javaslatot. A légitársaságok vezetői a héten találkoznak Minetával.

A repülős cégek közvetlen pénzügyi segélyre, olcsó hitelekre és adókönnyítésekre számítanak, ezen kívül el szeretnék érni, hogy a terrorista támadással kapcsolatos perekben a kormány vállaja át helyettük a biztosítási felelősséget.

Miért éppen a repülők?

Emlékezetes, hogy a Kongresszus szombaton visszadobott egy olyan javaslatot, amely 2,5 milliárd dollár azonnali segélyt és 12,5 milliárdnyi hitelgaranciát nyújtott volna a légitársaságoknak. Az elutasítást azzal indokolták, hogy milyen alapon emelnének ki egyetlen iparágat a sok közül, melyeket negatívan érintettek az események.

Napi 30 milliót bukik a Continental

Gordon Bethune, a Continental elnöke szerint cége segély nélkül októberre csődbe megy. A vállalat 12 ezer dolgozóját bocsátja el, mivel a menetrendhez képest feleannyi járattal és 55 százalékos kihasználtsággal napi 30 millió dollárt veszít. A kilenc legnagyobb amerikai perülős cég napi kiesett bevételét John Heimlich, a Légiközlekedési Szövetség igazgatója 100 és 250 millió dollár közé teszi.

A Delta Airlines célja, hogy péntekre az ilyenkor szokásos járatmennyiség háromnegyedét elindíthassa. A United, a Nothwest és az American Airlines 80 százalékot szeretnének elérni. A Midway a múlt héten csődbe ment.

Vegyenek vissza, mielőtt kérnek

Az események nem hatották meg annyira Fritz Hollings-t, a Szenátus Kereskedelmi Bizottságának elnökét, aki kijelentette, hogy a segélyért való folyamodás előtt a nagy légitársaságok csökkenthetnék vezetőik hatalmas fizetését és feladhatnák a komoly repterek "monopolisztikus ellenőrzésével". "A légitársaságok már jóval a támadások előtt azt mondták, hogy csődhelyzetben vannak, miközben menedzsereiknek 120 millió dolláros javadalmazást adtak".