Vilma
-7 °C
4 °C

A Nagy Roller Bukta

2001.12.17. 12:21
A gazdasági folyamatok meglepő összefüggései közé tartozik, hogy a dotkom cégek válsága magával rántotta a mélybe a rolleripart. A kényelmetlen jármű pár éve még az internetláz szimbóluma volt Amerika nyugati partjainál, ma már viszont kutya sem vásárol rollert.
Van-e trendibb látvány egy konzervatív szabású öltönyben rollerozó brókernél? A tömegek válasza: de még mennyire! Ahogy a részvényárfolyamok lekonyulása lehervasztotta a fiatal internetmilliomosok kedélyét, először San Franciso, majd a többi amerikai város utcáiról tűntek el a rollerek.

Szétszaggatták a buszbérletüket

Az öbölparti település volt a divathullám kiindulópontja. Az árfolyamok rakétázásától megszédült huszonéves gazdagok szétszaggatták a buszbérletüket és elővették gyermekkoruk korszerűsített járgányát. A frissen sikeresek példája beindította a divathullámot és először Amerikában majd az egész világon kötelezővé vált, hogy aki nem akar ötvenévesnek látszani, az egy tíz centi széles fémlemezen állva rázassa ki a beleit munkába menet.

Az internetes optimizmus elmúltával San Francisco a hetes busz bevezetését tervezi, a rollerkereskedő cégek viszont akkora buktákat produkálnak, hogy ahhoz képest az online szupermarketek kifejezetten jó befektetésnek számítanak.

Történelmi pofáraesés

A Huffy Corp nevű társaság például az egyetemes kereskedelemtörténet egyik negatív rekordját állította fel azzal, hogy míg a tavalyi harmadik negyedévben 44 millió dollár (12 milliárd forint) értékben adott el rollert, idén - üzleti jelentése szerint - "gyakorlatilag egyet sem". A San Froncisco-i székhelyű Sharper Image Corp forgalma novemberben - a vállalat kütyüárúsítással foglalkozik - húsz százalékkal csökkent, a kutyának sem kellő rollerok miatt.

A Talány

Mi történt egy év alatt? Miért nem kell már szó szerint senkinek sem, ami tavaly még a legmenőbb dolognak számított a rongylabdázás és a pszichotróp szerek mellett?

Amerikai elemzők szerint a huszonéves generációnak annyira hirtelen jött a gazdagság, hogy reflexből visszanyúlt gyermekkorának kedvenceihez. (Ha az Index gazdasági rovata időben kapcsol, mindannyian szapanbuborékfújóka-milliárdosok lennénk és soha többet nem írnánk újságba.) A példa ragadt és a fiatalok az egész világon utánozni kezdték a befutottakat. A nagy befuccsolás viszont leoldotta a hályogot a szemekről, a rollerozók megálltak az utcán és magukba néztek: "ha az lenne a menő, most vadul búgócsigáznék a Kossuth téren?" A válasz csak portálunk munkatársai körében volt egyértelmű igen, ezért senki nem vett többé rollert.

A Talány

A pangás másik oka az, hogy a tavalyi év egyszerűen túl sikeres volt. A Razor - a legsikeresebb amerikai gyártó - adatai szerint 2000-ben csak az Egyesült Államokban 8-12 millió darabot adtak el, ebből a Razor 5 milliót. A járgányok pedig még bírják a strapát, így kevesen vesznek újat.

Szinre ingyen vágják a vevők után

A kereslet csökkenés miatt az árak elképesztően leestek. Míg tavaly gyakran előfordult, hogy egyszerűen nem maradt elég jármű a boltokban és a menőbb márkák egyes modelljei ezer dollárnál is többe kerültek, a Sharper Image weboldalán már 29 dollár 95 centért is kínálnak rollert.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!