További Világ cikkek
Szétszaggatták a buszbérletüket
Az öbölparti település volt a divathullám kiindulópontja. Az árfolyamok rakétázásától megszédült huszonéves gazdagok szétszaggatták a buszbérletüket és elővették gyermekkoruk korszerűsített járgányát. A frissen sikeresek példája beindította a divathullámot és először Amerikában majd az egész világon kötelezővé vált, hogy aki nem akar ötvenévesnek látszani, az egy tíz centi széles fémlemezen állva rázassa ki a beleit munkába menet.
Az internetes optimizmus elmúltával San Francisco a hetes busz bevezetését tervezi, a rollerkereskedő cégek viszont akkora buktákat produkálnak, hogy ahhoz képest az online szupermarketek kifejezetten jó befektetésnek számítanak.
Történelmi pofáraesés
A Huffy Corp nevű társaság például az egyetemes kereskedelemtörténet egyik negatív rekordját állította fel azzal, hogy míg a tavalyi harmadik negyedévben 44 millió dollár (12 milliárd forint) értékben adott el rollert, idén - üzleti jelentése szerint - "gyakorlatilag egyet sem". A San Froncisco-i székhelyű Sharper Image Corp forgalma novemberben - a vállalat kütyüárúsítással foglalkozik - húsz százalékkal csökkent, a kutyának sem kellő rollerok miatt.
A Talány
Mi történt egy év alatt? Miért nem kell már szó szerint senkinek sem, ami tavaly még a legmenőbb dolognak számított a rongylabdázás és a pszichotróp szerek mellett?
Amerikai elemzők szerint a huszonéves generációnak annyira hirtelen jött a gazdagság, hogy reflexből visszanyúlt gyermekkorának kedvenceihez. (Ha az Index gazdasági rovata időben kapcsol, mindannyian szapanbuborékfújóka-milliárdosok lennénk és soha többet nem írnánk újságba.) A példa ragadt és a fiatalok az egész világon utánozni kezdték a befutottakat. A nagy befuccsolás viszont leoldotta a hályogot a szemekről, a rollerozók megálltak az utcán és magukba néztek: "ha az lenne a menő, most vadul búgócsigáznék a Kossuth téren?" A válasz csak portálunk munkatársai körében volt egyértelmű igen, ezért senki nem vett többé rollert.
A Talány
A pangás másik oka az, hogy a tavalyi év egyszerűen túl sikeres volt. A Razor - a legsikeresebb amerikai gyártó - adatai szerint 2000-ben csak az Egyesült Államokban 8-12 millió darabot adtak el, ebből a Razor 5 milliót. A járgányok pedig még bírják a strapát, így kevesen vesznek újat.
Szinre ingyen vágják a vevők után
A kereslet csökkenés miatt az árak elképesztően leestek. Míg tavaly gyakran előfordult, hogy egyszerűen nem maradt elég jármű a boltokban és a menőbb márkák egyes modelljei ezer dollárnál is többe kerültek, a Sharper Image weboldalán már 29 dollár 95 centért is kínálnak rollert.