Összeomlott a Rover

2005.04.15. 14:07
Az utolsó lehetséges befektető is elállt az üzlettől, így vevő nélkül maradt a Rover. A társaságot feldarabolják, és részenként eladják. Arról még nincs hír hogy a továbbiakban ki vállalja az autók garanciális javítását.
Összeomlott péntekre az utolsó, még brit kézben lévő autógyár, az idén éppen száz éves MG Rover, miután a cég egyetlen lehetséges befektetőjelöltje, a legnagyobb kínai autóipari csoport közölte, hogy nem foglalkozik tovább a jó ideje halódó brit vállalat megvásárlásával. A beszállítókat várhatóan több százmillió font veszteség éri.

Kirugják a munkásokat

#alt# A Rover Birmingham melletti üzemében egy hete vizsgálódó csődgondnok, a PricewaterhouseCoopers könyvvizsgáló szakértői pénteken közölték: megkezdték az elbocsátási értesítések kiküldését az alkalmazottaknak. A longbridge-i üzemben 6 ezren dolgoztak; a PwC közlése szerint az első menetben 5300 alkalmazottnak mondanak fel.

A könyvvizsgáló közleménye szerint az MG Rovert minden bizonnyal fel kell darabolni, mert egybeni eladására már nincs remény. Független szakértői vélemények szerint a legtöbbet talán a Rover-modellek sportosított változatait gyártó MG részlegből lehet kihozni, erre a vállalatrészre lehet kereslet. Sir Digby Jones, a brit gyáriparos szövetség (CBI) vezérigazgatója is azt mondta a minap, hogy az MG Rovert a piac felső szegmenseit kiszolgáló, exkluzív sportkocsigyártóvá kellene alakítani.

Egyelőre nincs hír arról, hogy az új Roverek tulajdonosai miként érvényesítheti garanciális javítási igényeiket a gyártó összeomlása után. A Roverekre három év garancia jár, ebből két évet közvetlenül a gyár vállalt, a harmadik év finanszírozása a márkakereskedői hálózat feladata volt.

A tárgyalások elakadtak

A súlyosan és krónikusan veszteséges MG Rovert, az utolsó független, teljesen brit kézben lévő autógyárat hónapokig próbálta eladni a céget birtokló pénzügyi befektetői társaság, a Phoenix a legnagyobb kínai autóipari csoportnak, a Shanghai Automotive Industry Corporationnek (SAIC), de a kínai vállalattal folytatott tárgyalások már múlt péntekre elakadtak.

A SAIC most hivatalosan is bejelentette, hogy nem tekinti életképes üzleti vállalkozásnak a Rovert, és a továbbiakban nem foglalkozik megvásárlásával. A kínai cég állítólag azt szabta a Rover megvételének feltételéül, hogy a brit kormány két évre szóló, 100 millió font garantált áthidaló hitelt nyújtson, amíg a brit céget új modellek kifejlesztésével sikerül talpra állítani.

A májusi parlamenti választásokra készülő Tony Blair kormányfő ezt meg is ígérte, a pénteki Financial Times híre szerint annak ellenére, hogy Gordon Brown pénzügyminiszter és Patricia Hewitt ipari miniszter is ellenezte ezt. Brown és Hewitt azzal érvelt, hogy a kormánykölcsön folyósítása az EU versenyszabályaiba ütközne, és egyébként sem lenne "az adófizetők pénzének megfontolt felhasználása".

A miniszterelnök a járműipari szakszervezet vezetőjével tartott magánmegbeszélésén elkötelezte magát a 100 millió fontos hitel mellett, amikor azonban a SAIC-akvizícióba vetett remények a múlt héten gyorsan halványulni kezdtek, még a kormányon belüli "blairisták is felhagytak" a kisegítő kölcsön gondolatával - idézte a brit üzleti napilap bennfentes forrását.

Leállt a termelés

Az MG Rover longbridge-i üzemében már a múlt héten leállt a termelés, miután a pénzükért aggódó beszállítók beszüntették az alkatrészszállításokat. Az autógyár pénteki értesülések szerint összesen 200 millió fonttal (70 milliárd forinttal) adósa a beszállítóknak, amelyek megpróbálnak közös álláspontra jutni veszteségeik mérséklése végett.

A Rover 1994-től hat évig a BMW tulajdonában volt, de a bajor cég - miután a Rover még 1999-ben is 780 millió font adó előtti veszteséget termelt - 2000-ben, 10 font jelképes összegért eladta az autógyárat a Phoenix brit pénzügyi befektetőcsoportnak. Gordon Brown brit pénzügyminiszter még a múlt héten vizsgálatot helyezett kilátásba annak kiderítésére, hogy a Phoenix felső vezetése miként vehetett fel összesen több tízmillió font juttatást, miközben a Rover a szakadék felé tartott.