A Sabena kezdeményezte felszámolását

2001.11.07. 12:45
A Sabena belga légitársaság igazgató tanácsának kedden késő este tartott ülése után Fred Chaffart elnök bejelentette, a vállalat felszámolási eljárást kezdeményez a cégbíróságon. A kérelmet szerda reggel be is adták a bíróságra.
Ez a belga történelem eddigi legnagyobb üzleti összeomlása, egyszersmind az első állami többségű európai nemzeti légitársaság csődje.

80 év alatt kétszer volt nyereséges

A Sabena az egyik legrégebbi európai polgári légiforgalmi társaság. A céget 1923-ban alapították, első utasszállító járata 1924-ben szállt fel. Az eltelt évek alatt azonban a Sabena mindössze kétszer volt nyereséges.

Már ma megválnak 7000 alkalmazottól

Fred Chaffart elnök még hatezer, Christoph Müller vezérigazgató már hétezer fős leépítésről beszélt. Ezek az alkalmazottak már szerdán megkapják utolsó fizetésüket.

A szakszervezetek felhívására viszont szerdán reggel az alkalmazottak többsége a brüsszeli repülőtéren tüntetett a vezérigazgató bejelentése miatt. Előzőleg egész éjszaka folytak a tárgyalások a kormány illetékes miniszterei és a Sabena alkalmazottak képviselői között a végkielégítésekről és előnyugdíjazásokról, de eddig eredmény nélkül.

A menedzsment főleg a Swissairt okolja a csődért

Az igazgató tanács ülése után Fred Chaffart elnök a következőkkel indokolta a Sabena csődjét: krónikus üzleti veszteségek, a 49,5 százalékban tulajdonos svájci Swissair túlontúl nagyratörő bővítési törekvései, majd a Sabena feltőkésítésére vonatkozó kötelezettségének megszegése, továbbá az utóbbi hónapok vadsztrájkjai, valamint a polgári légiforgalom általános visszaesése és válsága a szeptember 11-i merényletek után.

Az igazgatótanács elnöke közölte, hogy a Swissair ellen folytatják a bírósági eljárást, és megpróbálnak valamennyit visszaszerezni az általuk elvesztett tőkéből.

A Delta Air Transportra épülne az új légitársaság

Az igazgató szerint előrehaladott tárgyalások folynak a brit Virgin Express-szel, illetve belga befektetőkkel arról, hogy a Sabena egyik leányvállalatára, a Delta Air Transportra építve életre keltsék a társaságot.

A leendő vállalat a Sabena európai járatain kívül csak a nyereségesen üzemeltethető tengerentúli járatokat tartja meg. A Delta Air Transportnak Chaffart szerint 38 gépe van, de még nem döntötték el, mennyit tartanak meg ebből, és az sem világos, hány Sabena alkalmazott maradhat meg az új vállalatnál.

A repülőtéren teljes a káosz

Szerdán nem indul egyetlen belga járat sem, a jegyet váltott utasokat ara kérték, ki se menjenek a brüsszeli repülőtérre.

A brüsszeli Zaventem repülőtéren teljes a káosz. A sztrájkba kezdett dolgozók már kedden abbahagyták a poggyászkezelést, a jegykezelők felálltak munkahelyeikről. A kormány 150 rendőrt vezényelt ki esetleges szabotázsakciók megelőzésére.

Továbbra is két Malév-járat
A Malév a Sabena belga légitársaság csődje ellenére sem indít több járatot Brüsszelbe. Danks Emese, a Malév Rt. szóvivője szerdán az MTI-nek elmondta: mivel a brüsszeli repülőtéren jelenleg nincs földi kiszolgálás, a magyar légitársaság továbbra is csak napi két járatot indít Budapestről Brüsszelbe. - A magyar repülőgépek földi kiszolgálását a Malév saját hatáskörében, saját embereivel oldja meg - tette hozzá, hangsúlyozva, hogy a repülésbiztonság szempontjából minden előírást betartanak. A Sabena napi két járatot közlekedtetett Budapestre. Azok a magyar utasok, akik a Sabena-nál váltottak jegyet és a légitársaság csődje miatt nem tudtak hazatérni, Danks Emese információi szerint Amszterdamon, illetve Zürichen keresztül egy másik légitársasággal érkeznek Budapestre.