További Világ cikkek
Olcsóság
A rüsselsheimi egységnek és a svédországi Trollhättanban működő Saab gyárnak komplett üzleti tervet kellett kidolgoznia, s a GM több hónapig tartó mérlegelés után - amelyben olyan tényezőket vettek figyelembe, mint a kapacitás- és beruházásigény, bérköltségek, hatékonyság, rugalmasság, logisztika és árfolyam - úgy ítélte meg, hogy a németországi gyártás 200 millió euróval olcsóbban megvalósítható.
Az új Opel- és Saab-modellek a költségcsökkentés érdekében közös padlólemezre épülnek majd. Carl-Peter Forster, a GM Europe elnöke - aki korábban az Opel első embere volt - a döntést ismertetve közölte azt is, hogy a vállalat továbbra is elkötelezett a Saab márka iránt. A 9-3 új változatának kivételével a jövőben is Trollhättanban készülnek a Saab-modellek, s a múlt keddi bejelentés szerint ugyancsak ott fogják gyártani a GM Cadillac luxusmárkájának az európai piacra szánt BLS modelljét.
A mostani lépés része a GM Europe nagyszabású átszervezésének, amelyet a tartósan veszteséges működés tett szükségessé. Az európai részleg tavaly 742 millió dolláros veszteséggel zárt, ennek közel fele az utolsó negyedévben keletkezett - írta a Bloomberg.
Decemberben bejelentették, hogy közel 20 százalékos, 11 500 fős létszámcsökkentést hajtanak végre, részben korai nyugdíjazás útján. Az Opelnél, amely a múlt év végén 35 400 embert foglalkoztatott, 9500 állás szűnik meg 2007-ig, 4500 alkalmazottal már meg is állapodtak az idei korkedvezményes nyugdíjba menetelről, ami éves szinten 659 millió dollárnyi költségmegtakarítást jelent.
Újabb csúcsok
A cseh Skoda Auto a tavalyi 452 ezer után legkésőbb jövőre 500 ezer, két év múlva pedig 600 ezer autó gyártását tervezi - írta a Mladá Fronta Dnes. A Volkswagen-csoporthoz tartozó Mladá Boleslav-i cég új vezérigazgatója, Detlef Wittig az elmúlt hónapokban azt a feladatot kapta, hogy pörgesse fel a termelést.
Ennek jegyében mutatták be a genfi autóvásáron a Skoda Yeti családi terepjárót, és a piac reakciójától függ, hogy a modell sorozatgyártása elkezdődik-e. Az Ekonom cseh gazdasági hetilap legfrissebb száma szerint a társaság 5 milliárd cseh koronát fordíthat a célra. A félmilliós számot azonban a Yeti nélkül kívánják elérni. A két változatban gyártott Octaviából viszont évi 50 ezer fölé kívánják növelni a termelést.
A kínálat bővítése halaszthatatlan, mivel a legjobban fogyó Fabiának egyre több vetélytárssal kell számolnia. Ezek közé tartoznak a hét elejétől a közép-csehországi Kolínban üzemelő TPCA autói, a Peugeot és Citroën alacsony kategóriájú modelljei, a Dacia Logan, valamint a Chevrolet Matiz. A Skoda egyébként a tavalyi 3,52 milliárd cseh korona nettó nyereségéből 1,54 milliárd korona osztalékot fizet be a Volkswagen anyavállalatnak.