Extrém kínai yuppie a Mount Everesten

2003.04.25. 12:58
Charles Zhang, az egyik legnagyobb és legsikeresebb kínai internetes cég, a sohu.com alapító vezérigazgatója a gyakorlatban akarja megmutatni, milyen jó is az a brótnélküli kommunikáció. Zhang ezért felmászik a Himalaájára, közben vadul bloggol.
Zhang tervei szerint naponta friss naplóbejegyzéseket tesz fel a túráról, egyéb hírek, vásárlási tippek és hirdetések társaságában. A beszámolókat kamerás mobiltelefonjával készített fotókkal fogja illusztálni.

Az akció a kommunista-kapitalista együttműködés szívmelengető példája: az expedíciót a China Mobile szolgáltató a mobilkapcsolat megteremtésével, az amerikai Motorola pedig készülékekkel támogatja.

Tömegnyomor a jégmezőn

A Mount Everesten egyébként tömegjelenetek várhatók idén tavasszal, mivel a hegymászók a csúcs meghódításának 50 éves évfordulóját ünneplik, így nagyjából egyszerre 20 csapat próbálkozik a lejtőkön. A jubileum extrém ötleteket hozott ki az érintettekből. Egy nepáli serpa 15 óra alatt akar felszaladni a csúcsra, a Brit Királyi Haditengerészet expedíciója pedig élő tévéközvetítést tervez a rettegett észak-nyugati nyeregről.

A nagy nyüzsgésben talán fel sem fog tűnni a China Mobile három teherautó-rakományt kitevő felszerelése. A mérnökök az Everest alaptáboránál építik fel az adót. A szolgáltató szerint az akció a drótnélküli technológia nagy tesztje lesz, mert az általában csak 4 ezer méternél kisebb magasságig működik. Sok hegymászó használ műholdas telefont, amellyel lehetséges a képtovábbítás, viszont elég rossz minőségben. Most azt akarják megmutatni, hogy a mobiltelefon szebb képet, sőt élvezhető mozgóképet is képes továbbítani.

Amerikából jött

Zhang a híres MIT-n (Massachusetts Institute of Technology) végzett, aztán a kilencvenes évek végén hazatért Pekingbe, hogy megalapítsa a sohu.com-ot. A közismert dotkomlufi kidurranása előtt közvetlenül - 2000 júliusában - cége bekerült a New York-i Nasdaq-ra. Első nyereségét 2002 harmadik negyedévében érte el. Bevételei tavaly az 1991-es 13 millióról 28,7 millió dollárra nőttek, vesztesége 98 százalékos csökkenés után 1 millió dollár lett.