Mária
-7 °C
3 °C

Egyre kevesebb sör fogy Németországban

2003.04.07. 10:18
A sör, a németek évszázadokon át legnépszerűbb itala további piacvesztésre számíthat Németországban. Az ország híres serfőzdéi a növekvő költségeket és a sokáig mellőzött bor előretörését panaszolják. Az eldobható üvegekről és dobozokról hozott új kormányrendelet a sörfogyasztás további csökkenését okozhatja.
A németek 2001-ben költöttek először többet borra, mint sörre, és a bor előnye tavaly tovább nőtt. A németek azonban világviszonylatban még mindig a harmadikok sörivásban, az egy főre jutó évi 121 literrel, de 1999 óta a sörfogyasztásuk 15 százalékkal csökkent.

Elriasztó 25 cent

Németország 1280 sörfőzdéjének bánatára januárban életbe lépett az a rendelkezés, amely az eldobható sörösdobozokra 25 eurócent betétdíjat vetett ki. Az eladásokat ez 10 százalékkal csökkentette, a sörgyárak szerint. A borospalackokra a rendelkezés nem vonatkozik.

- Soha nem hittem volna, hogy egy német sörivót elriaszthat 25 cent, de mégis így történt - panaszkodott Ude Franke, a Holsten Brauerei, Németország legnagyobb sörgyárának igazgatója.

Az intézkedést a sörösdobozok és -palackok újrahasznosításának növelésére hozták. A fogyasztók azonban gyűlölik, mert az üres üvegeket és dobozokat abba az üzletbe kell visszavinni, ahol vásárolták azokat. Az országos visszaváltási rendszert csak az év vége felé szervezik meg. - Ha olyan lesz a folytatás, mint ami januárban és februárban volt, a jövőbeli kilátások nagyon rosszak - mondta Franke.

Út a csúcsról

Németországban a sörfogyasztás az 1980-as évek óta csökken, az akkor elért évi 156 literes világcsúcsról, egy főre számítva. Most a harmadikok a csehek és az írek mögött. Csehországban egy főre számítva 160 liter, Írországban évi 125 liter sör fogy évente.

Ezzel szemben a borfogyasztás Németországban 1995 óta 7,5 százalékkal emelkedett, miközben az összes alkoholtartalmú ital fogyasztása 8 százalékkal csökkent. Az évi 20 millió literes borfogyasztás több mint fele importbor. A németek évente 24,3 liter bort isznak fejenként, ez kevesebb mint a fele a világelső Luxemburg és Franciaország körülbelül 60 literes fogyasztásának.

Minek a jelképe a sörhas?

Sok német újabban rákapott a fröccs fogyasztására. A német kiskereskedők pedig a korábbinál jóval szélesebb borkínálatot alakítottak ki. A bor növekvő népszerűségét a társadalom elöregedésével magyarázzák, ráadásul nem csupán ezért kevesebb az új sörivó, hanem azért is, mert a fiatalok körében rossz arculata van a sörnek: a hízással, az egészségtelen életmóddal, sőt, a faragatlansággal hozzák összefüggésbe.

Ebben a helyzetben a német sörgyárak merényletet követnek el az 1514-es sörtörvény szelleme - ha nem is a betűje ellen -, ugyanis üdítőitalos sörkeverékeket is kínálnak, remélve, hogy az jobban ízlik a fiataloknak. Az üdítős sörkeverékek forgalma tavaly 29 százalékkal 2,9 millió hektoliterre nőtt Németországban, habár ez még csak töredéke az évi 108 millió hektoliteres sörértékesítésnek.

Nem használ a gazdasági lassulás sem, amely megtizedelte a sörcsarnokokat, kocsmákat. Tavaly Németországban általánosságban 8,3 százalékkal csökkent az élelmiszer- és az italgyártó ipar forgalma, és ebben a szektorban a csődök száma 21 százalékkal nőtt egy év alatt, messze meghaladva a csődök gyarapodásának 4 százalékos összgazdasági átlagát.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!