A Heineken felvásárolja az osztrák Braut

2003.05.05. 08:38
A Heineken NV a közép-európai sörpiac vezető szereplőjévé válik, a társaság ugyanis bejelentette, felvásárolja az osztrák Brau Beteiligungs AG-t. A térségben Brau Union AG néven működő új cég Ausztriában, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában, Bulgáriában Szlovákiában, Macedóniában és Albániában piacvezető lesz.
A Heineken NV a közép-európai sörpiac vezető szereplőjévé válik, miután mintegy 1,5 milliárd euróért megveszi az elsősorban a Zipfer, a Gösser és az Edelweiss márkáiról ismert osztrák Brau Beteiligungs AG-t (BBAG). A Heineken a térségbeli működését Brau Union AG név alatt egyesíti a BBAG-éval.

A csatlakozó országokban fellendül a sörivókedv

A Brau Unionnak a közép-európai sörpiacon 29 százalékos részesedése lesz, amivel olyan nagy riválisokat utasít hirtelen maga mögé, mint a 23 százalékkal rendelkező dél-afrikai SABMiller Plc és a 11 százalékot uraló brit-dán Carlsberg A/S. A Brau Union a térség államai közül Ausztriában, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában, Bulgáriában Szlovákiában, Macedóniában és Albániában piacvezető lesz, Horvátországban második, míg Csehországban megveti a lábát.

A magyar leánycéget is érinti a felvásárlás
A Brau Union Hungária Sörgyárak Rt.-nél is tulajdonosváltást okoz, amennyiben megvalósul a Heineken és a BBAG közép-európai söripari tevékenységének összevonása - írja az MTI. A soproni sörgyár közleménye szerint a Brau Union AG-t is magába foglaló osztrák söripari csoportot felvásárló holland Heineken köteles lesz vételi ajánlatot tenni a Brau magyarországi leányvállalatára, a Brau Union Hungária Rt.-re is. A magyarországi társaságban a részvények 85,3 százaléka a Brau Union AG tulajdonában van, ami 93,2 százalékos szavazati arányt biztosít részére.

A Heineken abban bízik, hogy a hamarosan az EU-hoz csatlakozó országokban fellendül a vásárlóerő és ezzel együtt a sörfogyasztás is. A térség a világ sörpiacának mintegy 7 százalékát jelenti, de a fogyasztás a globális 2 százalékos átlagnál jobban, 3 százalékkal fog növekedni - véli a Heineken.

A BBAG Magyarországon a Brau Union Hungária Rt. tulajdonosaként a martfűi és a soproni sörgyárat birtokolva eddig a piac valamivel több mint 26 százalékát uralta és ezzel a harmadik legnagyobb szereplő volt. A holland sörgyártó pedig a negyedik legnagyobb piaci részesedéssel rendelkezett a komáromi Amstel-gyár révén.

Hitelből finanszírozza a felvásárlást

A felvásárlás keretében a Heineken június 13-ig 769 millió eurót fizet a BBAG 68,7 százalékát birtokló GeBAG családi holdingcég egészéért, majd nyilvános ajánlatot tesz a BBAG többi törzsrészvényére. A Heineken a BBAG-ért részvényenként 124 eurót, a múlt szerdai záróárhoz képest egyharmadnyi felárat kínál, így nem véletlen, hogy a bejelentés után az árfolyam 30 százalékkal, 119 euróra szaladt fel a bécsi tőzsdén.

A tavaly 10,2 milliárd euró rekordárbevételt elérő holland csoport a felvásárlást teljes egészében hitelből finanszírozza és átveszi a BBAG 400 millió euró adósságállományát is. A nyereséget a tervek szerint jövőre növeli az akvizíció, amelytől 2007-re 40 millió euró költségmegtakarítást is várnak. A BBAG pénteken hozta nyilvánosságra, hogy 2002-ben 1,1 milliárd euró árbevétel mellett üzemi nyereségét 16,3 százalékkal, 79,5 millió euróra növelte.