Mária
-6 °C
2 °C

Teuton sördráma

2001.07.30. 13:18
Hiába a többszáz éves hagyományok, hiába a rengeteg főzde, a német söripar térdre kényszerül a multik előtt. A "romlás" első lépéseként egy belga óriás vetett szemet a Beckre.
Eladó a német Beck sörgyár. Főnöke, egyszersmind a Német Serfőző Céh (DBB) elnöke, Dieter Ammer épp februárban panaszolta, hogy "feldőltek az első dominók", amikor a legnagyobb európai sörgyár, a holland Heineken kisebbségi részt vásárolt két bajor serfőzdében, és erre a napokban már a saját vállalatát volt kénytelen meghirdetni.

A kicsi szép, keserű és habzik

A Heineken megjelenése és a Beck eladása nagy változások előjele a szétaprózott német sörpiacon. Németországban még mindig 1270 független serfőző márka van - Nyugat-Európában minden négy független serfőzdéből három német. A többi európai piacon legföljebb három helyi nagyság uralkodik országonként, de Németországban a tíz legnagyobb gyár összesen is csak a piac 56 százalékát tudhatja magáénak.

Innen indultak az óriások is

A nemzetközi piacon legnagyobbak, a Heineken, az Anheuser-Busch és a Miller, német eredetű cégek, ám az óhazában azóta is növekedett az évi 5000 hektoliternél kevesebbet gyártó törpék száma.

Az igazi mikrogazdaság - a korsóban

Többségüknek a piaca is kicsi - nem ritka, különösen Bajorországban, hogy kétezernél is kevesebb lelket számláló községek akár három helyi serfőzdét is eltartanak a fogyasztásukkal. A németek nem szívesen isznak olyan sört, amelyet nem a tartományukban főztek, a bajorok pedig még a más faluban főzött sört sem szívesen isszák meg - mondta a Lehman Brothers befektetési bank szakelemzője a The Economistnak.

Szemét yuppie-k almaléznek

Csakhogy a kicsik most már nehezen küzdenek meg azzal, hogy a sörárak az utóbbi nyolc évben 10 százalékkal csökkentek reálértékben Németországban, mert a lakosság mind többet törődik a vonalaival, és az ifjú sörivók mind kevesebben vannak.

Inkább kiszáradnak

Az egy főre jutó fogyasztás nyolc év alatt évi 142 literről 125 literre csökkent - Európa legnagyobb sörivóinak címét el is vették a németektől az írek. A legtöbb német sörgyárnak sem pénze, sem módja nincs a nemzetközi terjeszkedésre, a hazai visszaesést ellensúlyozandó. A jövő inkább az, hogy őket vásárolják fel.

Belgáké lehet a Beck

Az egyetlen német sörgyár, amely világméretekben jelen van, a Beck - termékeit 120 országban értékesíti, övé az amerikai importsörpiac 8 százaléka -, több kérővel tárgyal. Szakmai bennfentesek szerint a belga Interbrew lehet a nyertes, egyelőre 1,43 milliárd dolláros ajánlatával. A Heineken hírek szerint nem érdeklődik a Beck iránt, de a Heineken más úton már betört Németországba.

Ismételgesse gyorsan egymás után: 'Reinheitsgebot, Reinheitsgebot'

A piac törvénye a jelek szerint erősebb lesz, mint az 1514-es német sörtisztasági törvény, a Reinheitsgebot hagyománya. Az EU egységes belső piacán a Reinheitsgebot természetesen már nem állhatja útját az importnak, de arra senki sem kötelezheti a német polgárokat, hogy meg is vásárolják a nekik nem rokonszenves a söröket. Más azonban a helyzet a vállalatfelvásárlásokkal. Miközben az ifjabb német nemzedék kevesebbet törődik a Reinheitsgebottal, a Becknél a döntés előtt felmérték, hogy még három, legföljebb öt évig maradhatnak talpon önálló vállalatként, mielőtt a nemzetközi verseny felissza a profitot.