Mária
-6 °C
-2 °C

Multik szállnak be a kínai sörgyárakba

2002.09.02. 13:03
A nagy nemzetközi sörgyártók az otthoni piacok stagnálása miatt egyre inkább Keletre kacsintgatnak, azon belül is a milliárdos piacot jelentő Kína felé. A nyugati cégek egyre több távol-keleti gyárban szereznek részesedést, ami még tovább élezheti a versenyt a növekvő, de már így is túltelített kínai piacon.
Az elmúlt hónapokban amerikai japán és belga söripari óriáscégek szereztek részesedést több nagy kínai gyárban. A Cing Tao, Kína legnagyobb sörgyártója egy hónapja kezdett intenzív tárgyalásokba az amerikai Anheuser- Busch vállalattal, amely a világ legnagyobb sörtermelője és a Budweiser sör gyártója. A Cing Tao vezetői egyelőre nem nyilatkoznak az ügylet részleteiről, de az biztos, hogy az amerikai társaság növelni kívánja részesedését a jelenlegi 4,5 százalékról.

Korábban a belga Interbrew írt alá egy megállapodást arról, hogy részesedést szerez a Zsu Jiang vállalatban, amely a déli tartományokban a vezető sörgyárnak számít.

Japán második számú sörgyártója, a Kirin - amelynek többek között ausztrál és fülöp-szigeteki érdekeltségei is vannak - szintén Kínában terjeszkedne.

30 forintos sör

A 6,4 decis kínai söröket átszámítva 30 forint körüli összegért árulják, a nyugati sörgyárak korábbi próbálkozásai, hogy önállóan jelenjenek meg a piacon, ezért rendre elbuktak. A nyugati cégek ezért próbálkoznak most a hazai gyártókkal közösen, miközben szeretnék a most jellemző 2-10 százalékos árrést növelni.

A legnagyobb kínai sörgyártók az elmúlt időszakban konszolidáción mentek keresztül: az első félévben 1,53 millió tonna sört gyártó Cing Tao például az elmúlt időszakban mintegy negyven kisebb gyárat vásárolt fel. A kínai piac azonban továbbra is meglehetősen fragmentált: a tíz legnagyobb sörgyár a kínai piac 40 százalékát fedi le, a maradékon 400 kisebb gyártó osztozik.